جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

آلودگی شیمیایی آب آشامیدنی

آلودگی شیمیایی آب آشامیدنی

 آلودگی شیمیایی منابع آب آشامیدنی همزمان با توسعه فعالیتهای صنعتی، کشاورزی و … مبتلا به کشورهای در حال توسعه است. با توجه به پتانسیل بیماری زایی و سرطان زایی آلودگیهای شیمیایی در آب آشامیدنی، توجه به انواع آلاینده های شیمیایی و جلوگیری از آلودگی آب با این آلاینده ها بسیار حایز اهمیت است.

 

توسعه فعالیت های صنعتی و کشاورزی در کشورهای در حال توسعه همیشه با افزایش آلودگی های شیمیایی ملازم است. متأسفانه منابع آب آشامیدنی نیز از آلودگیهای شیمیایی مصون نمی مانند. آلودگی منابع آب زیر زمینی، رودخانه ها و دریاها از محل آلودگی های ناشی از فعالیتهای صنعتی نظیر پسابهای صنعتی شیمیایی یا آلودگی های فلزی، یکی از رویدادهای متواتر در کشورهای در حال توسعه است. سهم آلودگی شیمیایی منابع آبی ناشی از کشاورزی صنعتی نیز کمتر از صنایع نیست. ورود آفت کش ها و سموم کشاورزی که در حجم های وسیع به کار برده می شوند، یکی از تهدیدات مهم منابع آب آشامیدنی است..

بررسی منابع آلاینده شیمیایی آبهای آشامیدنی بدون بررسی اثرات صنایع نفت و گاز امکان پذیر نیست. صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز نظیر پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صنایع تبدیلی نقش موثری در آلودگی شیمیایی منابع آب آشامیدنی دارند. پساب های صنعتی و روغنی صنایع نفت و گاز یکی از پیچیده ترین پساب های صنعتی برای تصفیه و دفع به محیط زیست هستند که در بسیاری مواقع به دلیل هزینه های بالای تصفیه، بدون حذف آلودگی به طبیعت وارد می شوند.

 

خوشبختانه بسیاری از مواد آلاینده شیمیایی که به منابع آب آشامیدنی وارد می شوند، تهدید جدی برای سلامتی انسان ها نیستند. جدول زیر انواع آلاینده های شیمیایی آبهای آشامیدنی را طبقه بندی می کند:

منبع مواد آلینمونه‌هایی از منابع
رخداد طبیعیسنگ ها، خاک ها و ...
منابع صنعتی و خانگیصنایع استخراجی و صنایع تولید و پردازش، فاضلاب، ضایعات جامد، پساب شهری، نشت سوخت
فعالیت های کشاورزیکودهای حیوانی، کودهای شیمیایی، آفت کش ها و پرورش دام صنعتی
مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آبمنعقدسازها، محصولات جانبی فرایند ضدعفونی، جنس لوله ها
آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزیاستفاده از Larvicide به منظور کنترل حشرات ناقل بیماری

 

مواد شیمیایی آلاینده آب را می توان به دو دسته­‌ سرطان ­زا و غیر سرطان ­زا تقسیم­ بندی کرد. مواد شیمیایی سرطان ­زا خود به چندین زیرشاخه مانند کاملا سرطان ­زا برای انسان، احتمالا سرطان­ زا برای انسان و غیر سرطان­ زا برای انسان تقسیم می­ شوند. این نوشتار مواد گروه اول را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه حدود مجاز مواد شیمیایی در آب آشامیدنی و احتمال بیماری­‌زایی هر ماده­‌ شیمیایی بحث خواهد شد.

 

آلاینده های شیمیایی آب آشامیدنی با منشأ طبیعی

مواد شیمیایی با منشا طبیعی، موادی هستند که در طبیعت یافت می­ شوند. منابع متعددی خاستگاه چنین موادی در آب آشامیدنی هستند. آب طبیعی حاوی محدوده­ ای از مواد شیمیایی آلی و معدنی است. مواد شیمیایی معدنی ناشی از سنگ­ها و خاکی است که آب در آن نفوذ کرده یا از سطح آن عبور کرده است. مواد شیمیایی آلی نشات گرفته از تجزیه گیاهان، رشد جلبک­ ها و دیگر میکروارگانیسم­ ها در آب یا بر سطح مواد ته‌­نشین شده هستند. بیشتر مواد شیمیایی با منبع طبیعی که محدوده مجاز برای آن­ها تعیین گردیده است، معدنی می­ باشند. اما تنها یک ماده­، میکروسیستین- ال آر(microcystin-LR)، سمی تولید شده توسط سیانوباکتری­ ها یا جلبک­های آبی-سبز، ماده آلی شناخته می شود. سیانوباکتری­ ها به طور گسترده­ ای در رودخانه‌­ها، مخازن و تالاب­ ها یافت می­ شوند. این نوع باکتری­ ها با توجه به انواع سمی که تولید می­ کنند، از عوامل سرطان­زا به شمار آمده و باید از آب آشامیدنی سالم زدوده شوند.

روش­ های مقابله با مواد شیمیایی با منشا طبیعی بسته به ساختار و منبع آن ماده متغییر است. برای آلاینده­ های معدنی برخاسته از سنگ­ها و رسوب­ها، باید منابع آبی را غربال کرد. زیرا از این طریق می­ توان تعیین کرد که آن آب مناسب آشامیدن بوده یا نیازمند تصفیه آلاینده­‌ها است. در برخی موارد رقیق سازی آب حاوی مقادیر زیاد آلاینده با آب حاوی مقادیر کم آلاینده به عنوان یک راه حل برای تغییر غلظت مواد شیمیایی به محدوده مجاز می شود.

برخی آلاینده‌­های شیمیایی با منشا طبیعی(نامناسب برای شرب) در گروه مواد آلاینده شیمیایی با منشأ طبیعی قرار می­ گیرند که در جدول زیر نام و غلظت مجاز آنها معرفی شده اند.

عنصر یا ماده شیمیایی آلایندهغلظت مجاز (میلی‌گرم بر لیتر)
معدنیـ
آرسنیک0.01
باریم1.3
بور2.4
کروم0.05
فلوراید1.5
سلنیوم0.04
اورانیوم0.03
آلیـ
میکروسیستین-اِل‌آر0.001

 

آلاینده های شیمیایی با منشأء صنعتی و خانگی

مواد شیمیایی با منشا صنعتی و خانگی

مواد شیمیایی با منشا صنعتی می­ توانند به طور مستقیم از طریق تخلیه پساب یا به طور غیر مستقیم از منابعی که در اثر استفاده یا دفع مواد و محصولات حامل مواد شیمیایی پراکنده گردیده­‌اند، وارد منابع آب آشامیدنی شوند. در برخی موارد، مدیریت و تخلیه­‌ نادرست پساب های صنعتی نیز موجب آلودگی می­ گردد. برخی از این مواد شیمیایی، به خصوص اجزای معدنی، ممکن است نتیجه­‌ آلودگی طبیعی بوده و گاهی محصول جانبی فعالیت صنعتی همچون استخراج از معدن باشند.

بسیاری از این مواد شیمیایی در صنایع کوچک، در نزدیکی اماکن مسکونی انسان ­ها استفاده گردیده و منبع بسیار مهم آلودگی می باشند. روغن­های نفتی به طور گسترده در مناطق مسکونی انسان­ها استفاده می ­گردند که مدیریت و تخلیه­‌ نادرست این مواد موجب آلودگی گسترده­‌ آب­های زیرزمینی و سطحی می شود.

برخی از مواد شیمیایی آلاینده ممکن است در نتیجه‌­ تخلیه­‌ موادشیمیایی خانگی عمومی وارد آب شوند؛ به ویژه شماری از فلزات سنگین که در فاضلاب خانگی یافت می گردند. در مکان هایی که تصفیه­‌ فاضلاب رخ می­ دهد این فلزات وارد لجن شده و سپس از آن طریق وارد آب می ­شوند. بعضی از مواد شیمیایی که به طور گسترده در صنعت و مصارف خانگی کاربرد دارند، در طبیعت نیز یافت گردیده(مانند دی فتالیت) و ممکن است در منابع آبی نیز دیده شوند، هرچند مقادیر آن بسیار اندک است.

مواد شیمیایی با منشا صنعتی و خانگی به دو دسته­‌ کلی تقسیم شده­‌اند. اول آن­ هایی که، به دلیل غلظت کم در آب آشامیدنی، برایشان غلظت مجازی تعریف نشده است و دوم آن هایی که حضورشان در منبع آبی خطرناک بوده و غلظت مجاز برایشان تعیین گریده است.

 

1و3-دی کلرو بنزنمحصولات نفتی
1و1-دی کلرو اتانتری کلرو بنزن‌ها
1و1-دی کلرو اتنهگزا کلرو بنزن
برلیوممونوکلروبنزن
دی آدیپاتمتیل ترشیاری-بوتیل اتر
سیانیدنیتروبنزن

 

نوعماده شيمياييحد مجاز(میلی گرم بر لیتر)
معدنیکادمیم0.003
معدنیجیوه0.006
آلیبنزن0.01
آلیکربن تترا کلراید0.004
آلی1و2-دی‌کلرو بنزن1
آلی1و4-دی کلرو بنزن0.3
آلی1و2-دی‌کلرو اتان0.03
آلی1و2-دی‌کلرو اتن0.05
آلیدی‌کلرو متان0.02
آلیدی فتالات0.008
آلی1و4-دی اوکسان0.05
آلیاتیلن دی آمین تترا استیک اسید0.6
آلیاتیل بنزن0.3
آلیهگزا کلرو بوتادین0.0006
آلینیتریلوتری‌استیک اسید0.2
آلیپنتا کلرو فنول0.009
آلیاستایرن0.02
آلیتترا کلرو اتن0.04
آلیتولوئن0.7
آلیتری کلرو اتن0.002
آلیزایلن ها0.5

 

مواد شیمیایی حاصل از فعالیت ­های کشاورزی

مواد شیمیایی در فعالیت­ های کشاورزی همچون زراعت و دام­پرورری به کار گرفته می­ شوند. کودها و فضولات حیوانی حاوی غلظت بالای نیترات بوده و محصولات برای رشد بهتر به آن نیاز دارند و هنگام رشد، از نیترات موجود حاصل از کود یا تجزیه ­ی گیاهان استفاده می­ کنند.

اکثر آلاینده های شیمیایی آب آشامیدنی ناشی از فعالیت­های کشاورزی، مربوط به آفت ­کش ­ها هستند. استفاده وسیع از آفت کش ها و سموم کشاورزی در زمین های زراعی و نفوذ آنها به منابع آب زیر زمینی، رودخانه یا دریاچه ها از طریق بارش و آبیاری، عامل اصلی آلودگی شیمیایی آب به دلیل فعالیتهای کشاورزی است.  علاوه بر این برخی آفت­ کش ­ها در مصارف غیر کشاورزی مانند کنترل علف­ های هرز جاده­‌‌ها و ریل ­های قطار استفاده می­ گردند.

آبیاری محصولات کشاورزی با آب های دارای آلودگی شیمیایی، چرخه آلودگی شیمیایی منابع آبی را تشدید می کند. دستگاه های تصفیه آب کشاورزی با فرایند اسمز معکوس، قابلیت جداسازی این آلاینده ها را از آب های مورد استفاده در آبیاری دارد.

سازمان جهانی بهداشت(World Health Organization)  مواد شیمیایی با کاربرد کشاورزی را به سه گروه تقسیم می کند. گروه اول آن­ هایی که حضورشان در آب آشامیدنی غیر محتمل است، دسته­‌ دوم آن­هایی که غلظت­شان در آب آشامیدنی خطری برای سلامتی انسان ندارد، و دسته­‌ی آخر مواد شیمیایی که حضورشان در آب آشامیدنی خطرناک بوده و حد مجازی برایشان تعیین گردیده است.

 

جدول زیر مواد شیمیایی به کار رفته در کشاورزی که در منابع آب آشامیدنی یافت نمی شوند را به نمایش می گذارد.

آمیترازدینوسِبمتامیدوفوسمونو کروتوفوس
کلرو بنزیلاتاتیلن تیواورهاوگزامیلتوکسافن
کلروتالونیلفنامیفوسفوراتتری بوتیل اکسید
سیپرمترینفورموتیونپروپوکسورتری کلروفون
دلتامترینهگزا کلرو سیکلوهگزانپیرادیتپنتاکلرونیتروبنزن
دیازینونMCPBپیریپروکسیفنتریازوفوس

 

جدول زیر مواد شیمیایی موجود در سموم کشاورزی که با غلظت اندک در آب آشامیدنی برای سلامتی انسان ها تهدید جدی نیستند را نشان می دهد.

آمونیاکفنتروتیون
بنتازونگلیفوسات و AMPA
کاربیلهپتاکلر و هپتاکلر اپوکسید
1و3-دی کلرو پروپانMCPA
دی‌کلرووسمتیل پاراتیون
دی‌کوفولپاراتیون
دی‌کوات2-فنیل‌فنول و نمک سدیم‌اش
اندوسولفانپروپانیل

 

جدول زیر مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در صنعت کشاورزی با غلظت مجاز آنها در آب آشامیدنی را نشان می دهد.

نوعماده شیمیاییحد مجاز(میلی‌گرم بر لیتر)
غیرآفت کش‌هانیترات50
غیرآفت کش‌هانیتریت3
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیآلاکلور0.02
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیآلدی کارب0.01
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیآلدرین و دی‌الدرین0.00003
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیآترازین و متابولیت‌های کلرو-اس-تریازین آن0.1
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیکربوفوران0.007
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیکلرودان0.0002
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیکلروتولوران0.03
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیکلرپیروفیس0.03
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیسیانازین0.0006
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی2,4-D0.03
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی2,4-DB0.09
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی1و2-دی برومو-3-کلروپروپان0.001
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی1و2-دی‌برمو اتان0.0004
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی1و2-دی‌برومو پروپان0.04
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی1و3-دی کلرو پروپن0.02
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیدی‌کلرپروپ0.1
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیدی‌متوآت0.006
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیاندرین0006
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیفنوپروپ0.009
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیهیدروکسی‌آترازین0.2
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیایزوپروتوران0.009
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیلیندان0.002
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیمکوپروپ0.01
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیمتوکسی کلر0.02
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیمتولا‌کلر0.01
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیمولینات0.006
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیپندی متالین0.02
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیسیمازین0.002
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزی2,4,5-T0.009
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیتربوتیلازین0.007
آفت‌کشهای استفاده شده در کشاورزیتری‌فولارین0.02

 

آلودگی شیمیایی ناشی از فرایند تصفیه آب 

برخی مواد شیمیایی در حین فرایند تصفیه آب به آب اضافه می­ شوند(افزودنی­های مستقیم). برخی از مواد شیمیایی دیگر ممکن است که ناخواسته در محصول نهایی باقی بمانند(مانند نمک ­ها، باقی­مانده منعقد­کننده‌­های پلیمری یا مونومر­ها). به طور مثال فرایند گندزدایی با محصولات کلر یکی از این فرایندها است؛ محصولات جانبی فرایند ضدعفونی(Disinfection By-Products) حین فعل و انفعالات شیمیایی مابین مواد ضدعفونی کننده و اجزایی که معمولا در آب حضور دارند، تولید می گردند. حضور محصولات جانبی فرایند کلریناسیون و محصولات جانبی دیگر فرایندهای ضدعفونی ممکن است در استخرهای شنا نیز رخ دهند که این رخداد بسیار حائز اهمیت است. زیرا با استنشاق و جذب از طریق پوست، این مواد شیمیایی وارد بدن انسان شده و ممکن است تهدیدی برای سلامتی او محسوب گردند.

دیگر مواد شیمیایی، همچون سرب یا مس از لوله­‌ها یا شیرآلات برنجی و مواد شیمیایی شسته شده از پوشش­ ها، ممکن است در حین توزیع یا تصفیه آب با سطوح در تماس قرار گیرند.

عموما براساس نوع ماده­‌ ضدعفونی کننده سه نوع کلی محصولات جانبی فرایند ضدعفونی(DBPs)­ تولید می­ شوند.

  • نوع اول: ارگانوهالوژن­‌ها (مانند هالواستونیتریل­‌ها، بروموفرم، هیپوکلروس اسید و …)
  • نوع دوم: محصولات معدنی( مانند نیترات، کلرات، اپوکسیدها و …)
  • نوع سوم: محصولات هالوژنی شده( مانند آلدهیدها، اسیدهای کربوکسیلیک، سایانوریک اسید و …)

 

سازمان جهانی بهداشت(WHO) در دستورالعمل ­های خود، مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند تصفیه آب یا مواد در تماس با آب آشامیدنی را به دو گروه تقسیم کرده است که در ادامه هرکدام به صورت مجزا معرفی گردیده­‌اند.

 

جدول زیر مواد شیمیایی به کار رفته در تصفیه آب یا مواد شیمیایی موجود در لوله ها و تجهیزات سیستم انتقال که در تماس با آب آشامیدنی می ­باشند را نشان می دهد.( بدون ذکر غلظت مجاز)

ضدعفونی کنندگانمحصولات جانبی فرایند ضدعفونیآلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتآلاینده های ناشی از مواد شیمیایی فرایند تصفیه
دی‌اکسید کلربرمو کلرواستاتآلومینیومآزبست
دی کلرامینMXـدی آلکیلتین ها
یدتری کلرواستونیتریلـفلورانتین
نقرهکلروپیکرینـقلع معدنی
تری‌کلرامینسیانوژن کلرایدـروی

 

مواد شیمیایی خطرناک به کار رفته در تصفیه آب یا مواد شیمیایی موجود در تجهیزاتی که در تماس با آب آشامیدنی می ­باشند با محدوده غلظت مجاز در جدول زیر نشان داده شده اند.

نوعماده شیمیاییحد مجاز(میلی‌گرم بر لیتر)
ضدعفونی کننده‌هاكلر5
ضدعفونی کننده‌هامونوکلرامین3
ضدعفونی کننده هاسدیم50
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیدی‌کلرو ایزو سیانورات40
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیبرمات0.01
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیبرومو دی کلرو متان0.06
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیبروموفرم0.1
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیکلرات0.7
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیکلریت0.7
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیکلروفرم0.3
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیدی برمو استونیتریل0.07
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیدی برمو کلرو متان0.1
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیدی کلرواستات0.05
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیدی کلرواستونیتریل0.02
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیمونو کلرواستات0.02
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیN-نیتروسدیم متیل آمین0.0001
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیتری کلرواستونیتریل0.2
محصولات جانبی فرایند ضدعفونی2و4و6-تری کلروفنول0.2
محصولات جانبی فرایند ضدعفونیتری هالومتان‌هانباید از 1 بیشتر باشد
آلاینده‌های ناشی از مواد شیمیایی فرایند تصفیهاکریل آمید0.0005
آلاینده‌های ناشی از مواد شیمیایی فرایند تصفیهاپی‌کلرو هیدرین0.0004
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتآنتیموان0.02
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتبنزوآلفاپیرن0.0007
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتمس2
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتسرب0.01
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتنیکل0.07
آلاینده‌های ناشی از لوله‌ها و اتصالاتوینیل کلراید0.0003

 

آلودگی شیمیایی ناشی از دارو­ها

داروها می­ توانند از طرق مختلف به منابع آبی وارد گردند. فاضلاب حاوی مدفوع و فضولات مصرف­ کنندگان این مواد، دورریزی کنترل نشده­ ی دارو( مثلا ریختن دارو­ها در توالت) و پساب­ های کشاورزی از بخش ضایعات دامپروری منابع این نوع مواد شیمیایی هستند. این نوع مواد به تازگی موجب نگرانی عمومی شده­‌اند، زیرا توانایی آن ­ها برای رسیدن به منابع آب آشامیدنی بسیار زیاد است.

نوع دارو­ها و مشتقات آنها در منابع آب آشامیدنی بسته به کشور، منطقه، جامعه، فرهنگ و دیگر موارد متغیر است. مناطق شهری و روستایی نیز از مهمترین مشخصه‌­های تعیین کننده در نوع داروهای آلاینده­ ی منبع آبی است. همچنین، مشخصه­‌های فیزیکی و شیمیایی منبع آبی بر روی آلایندگی دارو­ها تاثیر می­ گذارند.

نوع فرایند تصفیه ­مناسب آب­ های آلوده به ترکیبات دارویی، وابسته به خواص فیزیکی و شیمیایی آنها می باشد. روش­ های پیشگیری، همچون استفاده از دارو­ها به صورت منطقی و آموزش به تجویزکنندگان و مردم جهت کاهش دور ریز و تخلیه‌­ این نوع مواد به طبیعت، باعث کاهش ورود این مواد به منابع آب آشامیدنی و خطر برای جان انسان­ ها می­ گردد.

 

آفت­ کش­ های به کار رفته در آب برای اهداف سلامت عمومی

کنترل حشرات ناقل بیماری­(مانند تب دنگی) در بسیاری از کشورها حیاتی است. زیرا در برخی موقعیت ­ها ناقل بیماری، به خصوص پشه­‌ها، در کانتیرهای ذخیره و جمع‌­آوری آب آشامیدنی تولید مثل می­ کنند. اگرچه تمهیداتی جهت جلوگیری از دسترسی ناقلان به یا تولید مثل نکردن ناقلان در این مخازن می بایست اعمال گردد، اما این اقدام همیشه امکان­ پذیر نبوده و گاهی ممکن است اثربخش نباشد. بنابراین استفاده از Larvicides(جلوگیری کننده از رشد لارو حشرات) می ­تواند در این فرایند از شیوع بیماری جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت طرحی را به نام WHO Pesticide Evaluation Scheme(WHOPES) راه­ اندازی کرده و در آن مقادیر آفت­کش­ های استفاده شده برای مصارف عمومی را می­ سنجد. در حال حاضر هفت ترکیب larvicidal و یک bacterial larvicide برای کنترل پشه­‌های تولیدمثل کننده در منابع ذخیره توسط این طرح معرفی شده‌­اند.

بیماری­ هایی که توسط ناقلان بیماری شیوع یافته معمولا منجر به ناخوشی و مرگ­ و ­میر شده ­اند. به همین دلیل مهم است تا به تعادلی میان میزان مصرف آفت­کش ­ها از طریق نوشیدن آب آشامیدنی و کنترل حشرات ناقل بیماری رسید. سازمان جهانی بهداشت تنها برای DDT و متابولیت­ ها محدودیت اعمال کرده و مقدار ۰٫۰۰۱ میلی ­گرم در لیتر را مجاز دانسته است­.

دیگر آفت ­کش ­ها مانند Bti، دی­فلوبنزورون، متوپرن، نوالورون، پرمترین، پیریمیفوس-متیل، پیریپروکسیفن، اسپینوساد و تمفوس حد مجاز خاص ندارند. زیرا اغلب آن­ها را نبایست به طور مستقیم در آب­ه ای آشامیدنی استفاده نمود.

شرکت مهندسی فران با تجربه و تخصص تصفیه آبهای صنعتی برای مصارف مختلف شرب، صنعتی و کشاورزی آماده ارائه خدمات طراحی و ساخت واحدهای تصفیه آب و پساب می باشد.

Prepared By: Negin Shahinejad

امتیاز به مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *