جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی به پکیج های پیش ساخته تصفیه آب با فرایند اسمز معکوس گفته می شود. این پکیج ها در ظرفیتهای مختلف براساس ظرفیت مورد نیاز مشتری به صورت قابل حمل طراحی و ساخته می شوند.

دستگاه صنعتی تصفیه آب و دستگاه نیمه صنعتی شرکت مهندسی فران متناسب با ظرفیت و کیفیت آب خام  و بر اساس فرایند اسمز معکوس طراحی و ساخته می شوند. عملیات تصفیه آب با توجه به آنالیز کیفی آب خام در سه مرحله پیش تصفیه، تصفیه و تصفیه نهایی انجام می شود. طراحی و انتخاب روش بهینه در هر یک از این مراحل مستلزم وجود دانش و تجربه کافی می باشد. دستگاه های تصفیه آب شرکت فران به صورت یک مجموعه پیش ساخته کامل روی شاسی فلزی یا در کانتینر در محل کارخانه فران ساخته شده و پس از گذراندن موفقیت آمیز تستهای کارخانه ای کامل به محل مورد نیاز حمل می گردد.

اساس تکنولوژی اسمز معکوس بر فرایند نفوذ یا تراوش آب از غشای نیمه تراوا می‌باشد، که این غشا‌های نیمه تراوا فقط قابلیت عبور دادن آب خالص را از یک سمت به سمت دیگر دارند و در نتیجه باکتریها، نمکهای محلول و مواد آلی و معدنی موجود در آب بدلیل عدم توانایی در عبور از غشای فوق، از آب خالص جدا می‌گردند. راندمان حذف مواد خارجی در سیستم های اسمزمعکوس می‌تواند تا بیش از ۹۹ درصد باشد.

دستگاه صنعتی تصفیه آب شرکت فران متناسب با کیفیت آب ورودی در مرحله پیش تصفیه با بهره گیری از روشهای نوین فیلتراسیون نظیر اسکرین های خود شوینده، استرینرهای اتوماتیک و … یا انعقاد و لخته سازی، ذرات معلق جامد نامحلول را جداسازی می نماید. آب زلال سازی شده متناسب با میزان ذرات محلول و اصطلاحاً میزان شوری به واحد تصفیه مشتمل بر ممبران های اسمز معکوس هدایت می شود..

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی با هدف مناسب سازی کیفیت آب برای مصارف مختلف صنعتی انجام می شود. تأمین آب بویلرهای صنعتی، آب مورد نیاز فرایندهای صنعتی، آب مدار خنک سازی تجهیزات، تأمین آب شرب و دیگر مصارف از کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی به شمار می رود.

تصفیه آب صنعتی به طور معمول از سه بخش پیش تصفیه، تصفیه میانی و تصفیه نهایی تشکیل می شود. مهمترین هدف طراحی بخش پیش تصفیه(Pretreatment) کاهش کدورت و ذرات معلق نامحلول آب خام ورودی است. برای این منظور فرایندهای مختلف فیزیکی و شیمیایی با توجه به کمیت و کیفیت ذرات معلق نامحلول و آلاینده های موجود در آب خام مورد استفاده قرار می گیرند.

بخش تصفیه میانی در دستگاه تصفیه آب صنعتی به کاهش یونهای محلول در آب یا به تعبیر عامه شوری آب اختصاص دارد. در این بخش آب شور حاوی یونهای محلول با گذر از فرایند غشایی اسمز معکوس، شیرین سازی می شود. انتخاب نوع غشا یا ممبران و فشار عملیاتی با توجه به آنالیز شیمیایی آب خام و شبیه سازی فرایند با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی انجام می شود.

در بخش تصفیه نهایی نیز آب شیرین سازی در فرایند غشایی متناسب با کاربرد صنعتی مناسب سازی می شود. به عنوان مثال در صورت نیاز به کاهش بیشتر یونهای محلول(TDS) یا افزایش املاح معدنی موجود در آب، فرایندهای تصفیه تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی، تصفیه آب برای کاربردهای آشامیدنی می باشد. در تصفیه آب برای مصارف شرب علاوه بر کاهش هدایت الکتریکی آب تا هدایت الکتریکی(EC) آب شرب، حذف کلیه پاتوژنهای بیماری زا اعم از ویروس، باکتری، قارچ و انگل ها نیز در دستور کار طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی قرار دارد.

شرکت مهندسی فران به پشتوانه تجربه نزدیک به دو دهه تجربه و تخصص در طراحی واحدهای آب شیرین کن صنعتی و دستگاه های تصفیه آب صنعتی، خدمات طراحی و ساخت این واحدها را در گستره وسیعی از کیفیت و کمیت آب خام به مشتریان و کارفرمایان ارائه می نماید. شرکت مهندسی فران قابلیت طراحی و اجرای دستگاه های تصفیه آب از ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر روز تا ظرفیت ۵۰,۰۰۰ مترمکعب بر روز در قالب واحدهای نمک زدایی و شیرین سازی آب شور یا آب دریا را دارد.

 

پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی

غشاهای اسمز معکوس نسبت به عبور ذرات معلق نامحلول، روغن، آلودگیهای بیولوژیکی و آلی بسیار آسیب پذیر هستند. لذا جهت محافظت از ممبرانهای RO، ضروری است که آلایندهای فیزیکی، بیولوژیکی، آلی و شیمیایی از آب ورودی به بخش اسمز معکوس جدا شوند.

جداسازی ذرات معلق نامحلول از طریق فرایندهای مختلفی نظیر انعقاد و لخته سازی، فیلتراسیون فیزیکی و جداسازی غشایی(اولترافیلتراسیون) در بخش پیش تصفیه انجام می شود. انتخاب فرایند جداسازی وابسته به  کدورت(Turbidity)، مقدار ذرات نامحلول(TSS) و توزیع اندازه ذرات(Particle Size Distribution) انجام می شود. فیلترهای شنی، کربنی و بسترهای مختلط روشهای متداول فیلتراسیون برای محدوده کدورت متوسط و ذرات معلق بزرگتر از ۱۰۰ -۲۰۰ میکرومتر هستند که با توجه به قیمت پایین و اشغال فضای کم، در بسیاری از واحدهای تصفیه آب صنعتی نظیر تصفیه آب چاه به کار گرفته می شوند.

اولترافیلتراسیون یکی دیگر از فرایندهای مورد استفاده در پیش تصفیه است. در این فرایند، آب حاوی ذرات معلق از غشاهای UF عبور کرده و ذرات نامحلول آن تا یک صدم میکرومتر جدا می شوند. ممبرانهای UF توانایی جداسازی ذرات با جرم مولکولی بالا، کلوییدها و تمامی ذرات با سایز بالاتر از ۲۰-۱۰ نانومتر از جمله باکتریها، ویروسها و میکروبها را دارا هستند. علی رغم کیفیت بسیار بالای جداسازی ذرات در دستگاه های اولترافیلتراسیون، قیمت بالا و دشواریهای بهره برداری بهره گیری از آنها را در بخش پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی محدود کرده است.

 

کارشناسان شرکت فناور مهندسی فران با بررسی آنالیز فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب خام، فرایند بهینه پیش تصفیه را به مشتریان پیشنهاد می دهند. مهمترین ویژگیهای بخش پیش تصفیه دستگاه های آب شیرین کن صنعتی شرکت مهندسی فران عبارتند از:

  • رعایت کامل معیارها و استانداردهای طراحی
  • پیش بینی کلیه الزامات شستشوی شیمیایی یا معکوس
  • پیش بینی کلیه تجهیزات کنترلی جهت پایش و بهره برداری
  • قابلیت تعمیرات و نگهداری آسان

فرایند اسمز معکوس

شیرین سازی آب و کاهش یونهای محلول در دستگاه های تصفیه آب صنعتی مبتنی بر فرایند اسمز معکوس(Reverse Osmosis) انجام می شود. معکوس نمودن حرکت طبیعی انتقال جرم میان محلولهای طرفین غشای نیمه تراوای نفوذ پذیر از سمت غلظت بالاتر به غلظت پایینتر با اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی، فرایند اسمز معکوس نامیده می شود. بنابراین فرایند اسمز معکوس بر خلاف پدیده اسمز طبیعی، به کمک فشار انجام می شود. در این فرایند آب شور با فشار بالا به غشای نیمه تراوا(Semi permeable membrane) وارد می شود. در صورتی که فشار وارده بر غشای نیمه تراوا از فشار اسمزی بالاتر باشد، ملکولهای آب به عنوان حلال آب شور در جهت معکوس(به سمت غلطت پایینتر آب) حرکت کرده و از طریق غشای نیمه تراوا به آب شیرین(غلظت بالاتر آب) مبدل می شود.

 

فشار اسمزی

فشار اسمزی یا فشار اسموتیک به فشاری گفته می شود که باید بر مایع اعمال شود تا مانع حرکت آن مایع از طریق غشای نیمه تراوا شود. با افزایش شوری(Salinity) آب فشار اسمزی افزایش پیدا می کند. به طور طبیعی با افزایش شوری و فشار اسمزی، فشار لازم برای اعمال فرایند اسمز معکوس نیز افزایش می یابد. این بدان معناست که فشار لازم برای شیرین سازی آبهای شور با فرایند اسمز معکوس، با افزایش شوری افزایش پیدا می کند.

تعیین فشار اسمزی و انتخاب پمپ فشار قوی مورد نیاز برای تأمین فشار آب، براساس نرم افزارهای تخصصی شبیه سازی فرایند انجام می شود. انتخاب صحیح پمپ فشار قوی مناسب برای تأمین فشار و دبی مورد نیاز آب نیازمند تسلط بر دانش فرایند شیرین سازی آب و شبیه سازی دقیق فرایند می باشد.

ممبران اسمز معکوس

ممبران اسمز معکوس به عنوان غشای نیمه تراوا، وظیفه جداسازی یونهای محلول از آب شور را دارد. ممبرانهای صنعتی در اندازه های چهار و هشت اینچ در دو گروه ممبرانهای آب لب شور(Brackish) و ممبران دریایی(Seawater) تولید می شوند. انتخاب نوع و تعداد ممبران وابسته به آنالیز آب خام، ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی و شبیه سازی فرایند اسمز معکوس دارد.

جیدمان ممبرانهای اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی با توجه به شبیه سازی فرایند در نرم افزارهای تخصصی انجام می شود. ممبرانها با توجه به تعداد تعیین شده در هر مرحله(Stage) یا هر پاس(Pass) در pressure vessel های سری یا موازی جانمایی می شوند.

بازیافت آب شیرین یا ریکاوری(Recovery)

آب شور ورودی به ممبران به دو جریان آب شیرین و شورابه(Concentrate) تقسیم می شود. درصد آب شیرین به آب ورودی تحت عنوان درصد بازیافت یا ریکاوری شناخته می شود. درصد بازیافت هر ممبران از هشت تا پانزده درصد با توجه به نوع ممبران متغیر است. تعیین درصد بازیافت آب شیرین در دستگاه های تصفیه آب صنعتی به عواملی نظیر ظرفیت، نوع ممبران، تعداد ممبرانهای در یک pressure vessel، ملاحظات زیست محیطی دفع شورابه، شرایط عملیاتی و آنالیز آب ورودی بستگی دارد. هر چه تعداد ممبرانهای سِری در pressure vessel ها بیشتر باشد، میزان ریکاوری دستگاه تصفیه آب صنعتی افزایش می یابد. استفاده از طراحی اسمز معکوس دوبار گذر(Two stage) نیز معمولا برای افزایش میزان ریکاوری انجام می شود.

Pressure Vessel

ورود و خروج آب با فشار بالا به ممبرانهای اسمز معکوس نیازمند مخزن تحت فشاری است که آب خام را به ممبران و جریانهای خروجی را از ممبران به سمت خارج هدایت کند. pressure vessel های صنعتی، لوله هایی با قطر چهار و هشت اینچ و با طولهای متفاوت برای جایگذاری یک تا هفت ممبران به صورت سِری هستند. این غلافهای ممبران معمولاً در فشارهای مختلف ۱۲۰۰psi,1000psi,600psi,450 psi,300psi از جنسهای مختلف فلزی و غیر فلزی تولید می شوند. جنس pressure vessel ها به دلیل ضرورت مقاومت در برابر خوردگی معمولا از رزینهای اپوکسی تقویت شده با شیشه یا فیبر ساخته می شود. انتخاب نوع pressure vessel اعم از فشار طراحی و طول آن به نتایج شبیه سازی فرایند اسمز معکوس بستگی دارد.

تصفیه نهایی

با توجه به تنوع کاربرد آب تصفیه شده، آب تولیدی توسط سیستم اسمز معکوس، قبل از تحویل به مصرف کننده، تصفیه نهایی می گردد. آب تولید شده توسط غشاهای اسمز معکوس(Permeate) به دلیل حذف بیشتر یونهای دو ظرفیتی نسبت به تک ظرفیتی، دچار عدم تعادل میان یونهای کلسیم، منیزیم و بیکربنات در مقایسه با سدیم و کلرید می شود و در نتیجه پایداری مورد نیاز در نوع و غلظت یونها را ندارد. جهت تنظیم PH و املاح محلول آب تولیدی توسط سیستم اسمز معکوس فرایندهای مختلفی وجود دارد از جمله:

  • تزریق دی اکسید کربن همزمان با عبور آب از بستر دولومیت
  • تزریق همزمان آب آهک و دی اکسیدکربن به آب
  • تزریق مواد شیمیایی کلراید کلسیم و بی کربنات سدیم به آب با استفاده از پکیج تزریق مواد شیمیایی

فرایند تصفیه نهایی یکی از بخشهای انتخابی(Optional) دستگاه های تصفیه آب صنعتی است؛ غالباً با توجه کیفیت مناسب آب تولیدی برای مصارف شرب این بخش در دستگاه آب شیرین کن صنعتی، پیش بینی نمی شود.

 

مراحل سفارش دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه صنعتی

دستگاه یا پکیج های تصفیه آب صنایع با توجه به نیاز مشتریان طراحی و ساخته می شوند. اولین مرحله از سفارش گذاری دستگاه تصفیه آب، شناسایی ظرفیت مورد نیاز برای تصفیه است. منظور از ظرفیت مورد نیاز برای تصفیه، دبی آب شیرین مورد نیاز خروجی است. با توجه به اینکه بعضاً شناسایی ظرفیت واحدهای صنعتی دشوار می باشد، توجه به نکات ذیل جهت ارزیابی دقیق تر دبی مورد نیاز ضروری است:

  • دستگاه RO برای کارکرد مداوم طراحی و ساخته می شود. کارکرد مداوم ممبرانهای اسمز معکوس افزایش طول عمر آنها را به دنبال دارد. لذا هر چه دبی مورد نیاز، به ظرفیت کاری دستگاه RO صنعتی در شبانه روز نزدیکتر باشد، طول عمر تجهیزات بیشتر و هزینه های بهره برداری، نگهداری و تعمیرات پایینتر خواهد بود.
  • در صورت عدم نیاز به آب خروجی در تمام ساعتهای شبانه روز، افزایش ظرفیت تولید دستگاه تصفیه آب برای تأمین آب شیرین مورد نیاز در ساعات کاری شبانه روز، به دو دلیل راهکار مناسبی نیست. دلیل اول افزایش ظرفیت تولید دستگاه RO و افزایش قیمت و هزینه های سرمایه گذاری اولیه است. دلیل دوم نیز توقف کارکرد دستگاه در ساعتهای غیر کاری است. راهکار مناسب برای این شرایط، استفاده از مخزن ذخیره (capacitor) برای ذخیره آب شیرین در ساعات غیر کاری و مصرف در ساعتهای پر مصرف است. این راهکار علاوه بر افزایش درصد بهره برداری از دستگاه آب شیرین کن، کاهش هزینه خرید دستگاه را نیز به دنبال دارد.
  • در صورت نوسانات زیاد در دبی آب شیرین مورد نیاز، ظرفیت تولید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید براساس بدترین شرایط(Worst case) یا بیشترین دبی آب مورد نیاز طراحی شود.
  • در صورت عدم امکان براورد میزان دقیق آب مورد نیاز، پایش میزان آب ورودی از طریق نصب فلومتر در مسیر جریان اصلی در بازه زمانی مشخص یکی از راهکارهای تدقیق دبی مورد نیاز است.

آنالیز آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی

دومین پیش نیاز مورد نیاز برای سفارش گذاری دستگاه تصفیه آب صنعتی یا نیمه صنعتی، شناسایی و آزمایش آنالیز فیزیکی و شیمیایی آب ورودی است. آب خام ورودی به دستگاه تصفیه، با توجه به منبع استحصال آب دارای آنالیز فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیکی متفاوتی است. آب دریا، آب چاه، آبهای سطحی و پساب تصفیه شده از منابع چهارگانه آب خام ورودی به دستگاه تصفیه هستند. آنالیز فیزیکی آب خام ورودی به شاخصهای اندازه گیری فیزیکی آب، نظیر کدورت(Turbidity) و ذرات معلق نامحلول(TSS) مربوط می شود.

آنالیز شیمیایی آب خام نیز شامل غلظت تفکیکی کلیه یونهای محلول در آب، مجموع یونهای محلول در آب(TDS)، سختی آب، PH و غیره است. آزمایش بیولوژیکی آب خام ورودی نیز منجر به اندازه گیری شاخصهای آلودگی بیولوژیکی، میکروبی، باکتریایی و ویروسی می شود. هر اندازه آنالیز آب خام ورودی در بخشهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دقیق تر باشد، طراحی فرایند اسمز معکوس و پیش تصفیه های مورد نیاز نیز دقیق تر خواهد بود.

شرکت مهندسی فران با درنظر گرفتن ظرفیت تولید مورد نیاز و آنالیز آب خام ورودی، پیشنهاد فنی و مالی دستگاه تصفیه آب را برای مشتریان تهیه و ارسال می کند. پیشنهاد فنی دقیق دستگاه شامل نتایج شبیه سازی فرایند اسمز معکوس، تعداد و نوع تجهیزات مورد نیاز و کلیه برندهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه صنعتی است.

دستگاه اتوماتیک تصفیه آب صنعتی

سیستم کنترل دستگاه های صنعتی تصفیه آب تولید شده توسط شرکت مهندسی فران به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی و ساخته می شود. برخی از فرایندهای موجود به صورت الزامی اتوماتیک خواهند بود. ولی امکان افزایش سطح کنترل اتوماتیک دستگاه تا نیازمندیهای مختلف کنترلی مشتریان از طریق سیستم PLC وجود دارد. امکان دریافت انواع فرمانهای کنترلی از سیستم کنترل بالادست، ارسال اطلاعات عملیاتی جهت پایش و فرمان دهی، اتصال به سیستمهای کنترلی جانبی و سیستم HMI برای سهولت در کنترل و پایش عملیات بهره برداری از قابلیتهایی است که امکان ارائه آن در پکیج های آب شیرین کن شرکت فران وجود دارد.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی اتوماتیک شرکت مهندسی فران که مجهز به سیستم کنترل PLC می باشد، امکان مدیریت و  کنترل سیستم و هریک از تجهیزات از طریق صفحه مانیتور لمسی HMI وجود دارد. علاوه بر این امکان تنظیم متغیرهای بهینه عملیاتی و گزارش گیری از سیستم کنترل PLC وجود دارد.

 

معیارهای انتخاب دستگاه تصفیه آب صنعتی برای مشتریان

با توجه به تعدد سازندگان دستگاه های تصفیه آب صنعتی و تنوع تجهیزات مورد استفاده، شناسایی شاخصهای کلیدی انتخاب پکیج تصفیه آب صنعتی بر مبنای اصول مهندسی برای مشتریان بسیار حایز اهمیت است. اولین نکته پر اهمیت که مشتریان باید به آن توجه کنند، عبارتست از:

 


طراحی و ساخت پکیج تصفیه آب صنعتی مبتنی بر فرایند اسمز معکوس، مستلزم وجود تسلط بر دانش تصفیه آب و شبیه سازی تخصصی فرایند اسمز معکوس است.


 

بنابراین تولید کنندگانی که از دانش مهندسی  طراحی و ساخت بی بهره هستند، قطعاً صلاحیت طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی را ندارند. ولی پس از شناسایی تولید کننده معتبر، مشتریان باید به چه معیارهای فنی برای انتخاب دستگاه تصفیه آب صنعتی توجه کنند؟

شرکت مهندسی فران به تمامی متقاضیان خرید واحدهای آب شیرین کن صنعتی اکیداً توصیه می کند که پیش از انعقاد قرارداد با سازندگان به نکات ذیل توجه کنند:

شبیه سازی فرایند اسمز معکوس

طراحی واحد اسمز معکوس نیازمند انجام عملیات شبیه سازی مبتنی بر معیارهای استاندارد طراحی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی توسعه داده شده توسط تولید کنندگان ممبران است. شبیه سازی فرایند با استفاده از آنالیز شیمیایی و فیزیکی آب ورودی و با رعایت معیارهای طراحی فرایند انجام می شود. آنالیز شیمیایی آب خام شامل غلظتهای تمامی یونهای محلول در آب، PH، قلیاییت(Alkalinity)، سختی کل(Total hardness) و سختی موقت می باشد. آنالیز فیزیکی آب خام نیز عموماً شامل کدورت، TSS و توزیع اندازه ذرات معلق نامحلول می باشد. تولید دستگاه تصفیه آب صنعتی بدون انجام شبیه سازی مهندسی شده فرایند، کاهش طول عمر ممبران و پمپ فشار قوی و استهلاک سریع تجهیزات را به دنبال خواهد داشت.

سازندگان دستگاه آب شیرین کن صنعتی که بدون اطلاع از معیارهای طراحی فرایند RO و شبیه سازی نرم افزارهای تخصصی اقدام به انتخاب تجهیزات می کنند، صلاحیت تولید دستگاه های صنعتی آب شیرین کن را ندارند.

معیارهای طراحی

طراحی فرایند اسمز معکوس براساس معیارهای طراحی تعیین شده از جانب تولید کنندگان انجام می شود. نوع ممبران، فلاکس جریان، میزان ریکاوری، تعداد ممبرانهای هر وسل، معیارهای طراحی مربوط به طراحی یکبار گذر(Single stage)، دوبار گذر(Double stage) و ملاحظات مربوط به طراحی تک پاس و دو پاس، بخشی از عناوین پر اهمیتی است که در طراحی واحد اسمز معکوس باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انتگراسیون فرایند و انتخاب بهینه تجهیزات بدون رعایت کامل الزامات طراحی و لحاظ محدودیتهای عملیاتی در طراحی امکان پذیر نخواهد بود.

پمپ فشار قوی دستگاه تصفیه آب صنعتی

پمپ فشار قوی سهم بالایی از قیمت تمام شده دستگاه تصفیه آب صنعتی را به خود اختصاص می دهد. از اینرو محافظت از آن در زمان روشن و خاموش پمپ فشار قویشدن و همچنین در زمان بهره برداری بسیار حایز اهمیت است. محافظت از پمپ فشار قوی به محافظت مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود که پیش بینی ابزاردقیق های مرتبط با هر یک از الزامات دستگاه تصفیه آب صنعتی است. شرکت مهندسی فران بررسی ملاحظات و الزامات زیر را قبل از انتخاب و خرید دستگاه آب شیرین کن در مورد پمپ فشار قوی توصیه می کند.

ملاحظات و الزامات خرید پمپ فشار قوی

  • تعیین مدل و برند پمپ فشار قوی و انطباق منحنی مشخصه پمپ با نتایج شبیه سازی واحد اسمز معکوس بسیار حایز اهمیت است. بهره برداری پمپ در شرایط عملیاتی خارج از منحنی مشخصه، علاوه بر ایجاد صداهای غیر معمول در زمان بهره برداری، کاهش قابل توجه طول عمر پمپ را به دنبال دارد.
  • محافظت پمپ در برابر کارکرد بدون آب از الزامات اصلی بخش کنترل دستگاه است.
  • محافظت موتور الکتریکی پمپ با تجهیزات مناسب محافظت الکتریکی نظیر MPCB در تابلوی برق دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از الزامات الکتریکی اصلی است.
  • افزایش بیش از حد مجازِ فشار خروجی پمپ فشار قوی علاوه بر امکان آسیب به پمپ، ریسک آسیب به ممبرانها و لوله کشی فشار قوی دستگاه را به دنبال دارد. بنابراین پیش بینی ابزاردقیق های مناسب برای پایش(Monitor) فشار خروجی و خاموش شدن پمپ در صورت افزایش فشار کاری از فشار مجاز(Set Point) ضروری است.
  • تناسب متریال بخش های مختلف پمپ نظیر پوسته، پروانه(Impller)، شافت(Shaft) و … با سیال ورودی نیز یکی از ملاحظات با اهمیت مربوط به انتخاب پمپ است. خوردگی اجزای پمپ و عدم تناسب متریال پمپ با آب خام یکی از دلایل شایع خرابی پمپهای فشار قوی در آب شیرین کن های صنعتی است.
  • تجهیز الکتروموتورهای توان متوسط و بالا به راه انداز نرم(Soft starter) یا کنترل کننده دور موتور(VFD) برای حفاظت از پمپ فشار قوی، ممبران و اتصالات در خروجی پمپ  فشار قوی الزامی است.
  • تزریق مواد شیمیایی ناسازگار با متریال پمپ در ورودی پمپهای فشار قوی منجر به خوردگی بخشهای مختلف پمپ خصوصاً پره پمپ می شود.
  • پیش بینی پمپ stand by با توجه به قابلیت اطمینان مورد انتظار توسط مشتری تعیین می شود.

تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق

طول عمر تجهیزات مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی خصوصاً ممبرانها به شدت وابسته به کمیت،کیفیت و دقت تجهیزات ابزار دقیق و کنترلی است. پایش، بهره برداری و نگهداری موثر از تجهیزات بدون پایش مستمر اطلاعات عملیاتی از طریق ابزاردقیق ها و تجهیزات کنترلی با کیفیت میسر نیست. توجه مشتریان به نصب ابزاردقیق های با کیفیت اندازه گیری، فرمان و نمایش مقادیر عملیاتی نظیر جریان، فشار، TDS، PH ، ORP، SDI و …. به تعداد مناسب در نقاط مهم فرایندی ضروری است. طراحی و ساخت تابلوی برق دستگاه نیز با هدف کنترل اتوماتیک بر پایه فلسفه کنترل فرایند و دستورالعملهای بهره برداری در کارایی و طول عمر تجهیزات تعیین کننده است.

فلاشینگ اتوماتیک ممبرانها

فلاشینگ اتوماتیک کلیه ممبرانها توسط آب ذخیره سازی شده تولیدی(Permeate) از الزامات بسیار مهم دستگاه های آب شیرین کن صنعتی است. پیش بینی پمپ مجزای فلاشینگ با فشار و دبی متناسب با تعداد و نوع ممبرانها، مخزن ذخیره با ظرفیت مناسب، ابزاردقیق های پایش و کنترل فشار و دبی و سیستم کنترل اتوماتیک از بخشهای جدایی ناپذیر و اصلی پکیج های آب شیرین کن صنعتی است که متأسفانه توسط سازندگان فاقد صلاحیت با هدف کاهش بهای دستگاه تصفیه آب صنعتی اجرا نمی شود.

شستشوی شیمیایی ممبرانها

مطابق دستور العمل تولید کنندگان مختلف ممبرانهای اسمز معکوس، شستشوی شیمیایی ممبرانها حداقل ۳ یا چهار دفعه در سال برای حفظ کارایی آنها ضروری است. لذا نصب و اجرای کامل سیستم شستشوی شیمیایی نظیر پمپ با جنس و ظرفیت مناسب، مخزن با جنس و ظرفیت مناسب، هیتر، تجهیزات اختلاط، میکروفیلتر و تجهیزات اندازه گیری برای انجام عملیات CIP برای هر دستگاه تصفیه آب صنعتی جزو الزامات اصلی به شمار می آید.

 

جهت استعلام مشخصات فنی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس و قیمت پکیج تصفیه آب صنعتی، نیمه صنعتی، مسکونی و کشاورزی و همچنین نحوه عملکرد و کاربرد پکیج ها در صنایع مختلف با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آب شیرین کن صنعتی

4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *