جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

فولینگ یا گرفتگی فلزی ممبران

فولینگ یا گرفتگی فلزی ممبران

یکی از دلایل افزایش افت فشار غشاها یا ممبران های اسمز معکوس، فولینگ یا گرفتگی ناشی از ترکیبات فلزی نظیر آهن یا منگنز است. شرکت مهندسی فران خدمات تخصصی شناسایی نوع فولینگ و محلول مناسب برای شستشوی شیمیایی را ارائه می کند.

گرفتگی ممبران های آب شیرین کن های اسمز معکوس به دلیل وجود مواد مختلف محلول و نامحلول در آب ورودی از جمله مواد فلزی است. این دسته از مواد به صورت محلول های یونی و یا ذرات غیر محلول در آب با درصد های مختلف با توجه به منبع آب ورودی هستند. معمولا در خروجی آبهای صنعتی مواد فلزی بیشتری نسبت به سایر منابع یافت می شود.

فلزات محلول و نامحلول اغلب در آبهای ورودی به آب شیرین کن های اسمز معکوس وجود دارند. فلزاتی که نامحلول هستند اغلب به عنوان اولین المان در مواجهه با آب ورودی، سبب گرفتگی المان اول می شوند. علائم آسیب فلزات برای المان های ابتدایی و انتهایی مشابه است. اغلب این المان ها دارای اختلاف فشار بالایی هستند و افزایش وزن نسبتاً زیاد دارند. بیشتر گرفتگی فلزی ناشی از رسوب گرفتگی فلزات شامل آهن، منگنز، الومینیوم و روی است.

مطالعه انجام شده روی ممبران دچار گرفتگی نشان می دهد که میانگین جریان برای پیش از شستشو ۶۱٫۱% جریان معمول است. میانگین جریان پس از شست و شو به ۸۹٫۱% می رسد. پس از انجام عملیات CIP ، حدود ۵% از المان ها با جریان ۷۰% جریان معمول بدست آمده اند.

درصد حذف نمک متوسط (rejection) در حالت پیش از شستشو برای گرفتگی فلزی ممبران ها به دلیل عدم جریان دریافتی از المان ها قابل اندازه گیری نیستند. اما پس از شستشوی شیمیایی و عملیات CIPممبرانها درصد حذف نمک متوسط به میزان ۹۹٫۳% می رسد که نشانه خوبی برای آب شیرین کن صنعتی است.

سنگین ترین وزن المان آسیب دیده برابر ۳۶ پوند (۱۶٫۳ کیلوگرم) و اختلاف فشار آن ۲۰ psi (1.38 bar) است. به علاوه در این ممبرانها نشانه های مختلفی از اسیب دیدگی مثل تلسکوپی شدن، چروک و تراکم مشاهده می شود. اگرچه اختلاف فشار از ۲۰ psi (1.38 bar) تا ۱۰ psi (0.69 bar) کاهش می یابد اما جریان تنها ۵۰ تا ۷۷% جریان معمول را به دلیل تراکم عبور می دهد. اسیب ناشی از گرفتگی فلزی ممبران ها شامل ۱۱% به دلیل تراکم، ۵۳% تلسکوپی شدن و ۱۶% اسیب مکانیکی است.

شرکت مهندسی فران با بهره گیری از کارشناسان زبده و متخصص اسمز معکوس آماده ارائه مشاوره در زمینه طراحی، ساخت، بهره برداری و احیای ممبران های آسیب دیده آب شیرین کن های صنعتی می باشد..

امتیاز به مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *