جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

اکسیداسیون پیشرفته در تصفیه شیرابه

اکسیداسیون پیشرفته در تصفیه شیرابه

فرايندهای اكسيداسيون پيشرفته مانند فنتون و يا فوتوفنتون به نحوه بسيار موثر و مقرون به صرفه تر نسبت به فرايندهاي بيولوژيك قادر به حذف تركيبات سمي و پيچيده آلي است. امروزه از اين فرايندها در تصفيه شيرابه زباله شهري به عنوان يكي از آلوده ترين و پيچيده ترين پسابها كه علاوه بر COD بسيار بالا كه در برخي موارد به بیش از ۶۰۰۰۰ میلی گرم در لیتر می رسد، حاوی فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو است و عملاً فرايندهاي بيولوژيكي را غير كار آمد مي نمايد، استفاده مي شود.

شهر تهران با توليد متوسط ۷-۶ هزار تن زباله در روز كه رطوبتي در حدود ۷۵-۶۰ درصد داشته و بالغ بر ۷۰ درصد آن قابل تجربه بيولوژيكي است، روزانه ۱۰۰۰-۵۰۰ مترمكعب شيرابه به همراه داشته كه تهديدي جدي براي محيط زيست، آبهاي زيرزميني و كشاورزي است. هر چه نزولات جوي بيشتر باشد، ميزان شيرابه زباله نيز افزايش يافته و اين موضوع بصورت تهديدي جدي در نابودي جنگهاي شمال ايران مطرح است. خشك شدن جنگلها درمناطق حاشيه سايتهاي دفن زباله در شهرهاي شمالي كشور يك از معضلات امروزه زيست محيطي است كه اجراي راهكاري موثر را در كوتاهترين زمان ممكن مي طلبد..

امروزه از فرايند های مختلف اکسیداسیون پیشرفته در تصفيه شيرابه زباله شهري به عنوان يكي از آلوده ترين و پيچيده ترين پسابها كه علاوه بر COD بسيار بالا كه در برخي موارد به بیش از ۶۰۰۰۰ میلی گرم در لیتر می رسد، حاوی فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو است و عملاً فرايندهاي بيولوژيكي را غير كار آمد مينمايد، استفاده مي شود. هر چه سن شيرابه بالاتر باشد، درجه تجزيه پذيري بيولوژيكي آن(BOD/COD) كاهش يافته و فرايندهاي متداول بيولوژيكي براي آن ناكارآمد تر مي گردد.

در فرايند فنتون از راديكال هيدروكسيل توليدي در واكنش في مابين آب اكسیژنه و كاتاليست يون آهن استفاده شده و اين راديكال با درجه اكسيد كنندگي بسيار بالا در حالتي غير انتخابي كليه تركيبات آلي محلول را به بالاترين درجه اكسيداسيون اكسيد مي نمايد.

در فرايند فوتو فنتون نيز با تابش اشعه ماوراي بنفش به راكتور فرايند فنتون، فرایند توليد راديكال هيدروكسيل تشديد گرديده كه در نهايت به كاهش مصرف مواد شيميايي و زمان واكنش مي انجامد.

تحقيقات آزمايشگاهي و صنعتي شركت فران نشان مي دهد فرايند فنتون قادر به حذف بيش از ۷۰ درصد COD و ۳۵ درصد از نيتروژن آلي، و نيز حذف كليه محتواي فلزات سنگين است. لازم به ذكر است محصول نهايي اكسيداسيون COD، گاز دي اكسيد كربن و حذف فلزات سنگين به صورت لجن هيدروكسيد نا محلول است .

شركت مهندسي فران با همكاري شركتهاي پيشگام و صاحب فناوري در فرايندهاي اكسيداسيون پيشرفته آمادگي طراحي، ساخت و بهره برداري از واحدهای تصفیه شیرابه را دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *