جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

گندزدایی با ازن

گندزدایی با ازن

گندزدایی با ازن و ضدعفونی اولين مكانيزم غيرفعال سازي يا از بين بردن پاتوژنها در فاضلاب تصفيه شده جهت جلوگيري از انتشار بيماريهاي انساني و حيواني مي باشد.

البته ميزان اثر بخشی فرايند گند زدايي وابسته به ميزان بازده تصفيه بيولوژيكي يا شيميايي در مراحل قبل از آن دارد. ازن یکی از بهترین گزینه ها برای تصفیه نهایی فاضلاب و پساب خروجی از فرایند های بیولوژیکی است. البته کاربردهای متنوع دیگری هم استفاده از ازن در تصفیه پسابهای صنعتی دارد.

ازن از طريقه ايجاد راديكال اكسيژن از تخليه الكتريكي قوي محیط حاوی هوا یا اکسیژن با استفاده از اختلاف ولتاژ بالا (۶ تا ۲۰ كيلوولت) توليد مي شود. هواي كاملاً تصفيه شده و عاري از رطوبت پس از تخليه الكتريكي با فركانس بالا يا پايين، با محتواي ازن خارج ميشود.( نقطه شبنم هواي ورودي بايد به كمتر از ۶۰°c- رسيد باشد.) هواي خروجي از پكيج توليد اكسيژن به طور معمول حاوي ۵/۰ تا ۳ درصد وزني ازن خواهد بود كه در صورت ورود اكسيژن به پكيج توليد ازن دو تا چهار برابر افزايش مييابد..

تركيب ازن با آب منجر به توليد راديكال هيدروژن پراكسي (HO2 ) با پتانسيل اكسيدكنندگي بسيار بالا تبديل ميشود كه با حمله به پاتوژنها، آنهارا از بين ميبرد. ضد عفوني و گندزدایی با ازن منحصر به فرد باكتري ها، ويروس ها، قارچ ها و انگل ها در مقایسه با دیگر روشهای متداول تصفیه نهایی از مزایای مهم ازن در تصفیه نهایی فاضلاب است. البته شایان ذکر است که اثربخشي تزریق ازن در ضدعفوني فاضلاب تصفیه شده وابسته به مقاومت ميكروارگانيزمها در برابر عوامل اكسيدكننده، زمان تماس و غلظت ازن در پساب تصفيه شده دارد.

 

شرکت مهندسی فران با تسلط بر دانش تصفیه فاضلاب و پسابهای صنعتی و همکاری با پیشگامان صنعت تصفیه فاضلاب در دنیا، توانایی طراحی و ساخت پکیج های متنوع گندزدایی با ازن را در ظرفیت های مختلف دارد. ژنراتورهای ازن این پکیج ها از بهترین تولیدکنندگان این محصولات در دنیا تأمین می شود. واحدهاي ضدعفونی با ازن شركت فران متناسب با نیاز مشتری در انواع مختلف، بسيار مقرون به صرفه با بالاترين ميزان امنيت در عمليات، طراحي می شوند.

 

گند زدایی با ازن
ازن؛ گند زدایی بسیار قوی

مزايا و معايب استفاده از گندزدایی با ازن به عنوان ضدعفوني كننده در فاضلاب تصفيه شده به شرح ذیل می باشد:

مزايا:

ميزان اثربخشي گندزدایی با ازن در از بين بردن ويروسها و باكتريها در مقايسه با كلر بالاتر است.
زمان تماس لازم براي اثربخشي ازن روي پاتوژنها درمقايسه با كلر كمتر است.(۱۰ تا ۳۰ دقيقه)
تزريق ازن به پساب تصفيه شده، هيچ گونه ماده مضري از خود به جا نميگذارد. ازن پس از واكنش اكسيداسيون به اكسيژن تبديل مي شود.
پس از اتمام كامل فرايند گندزدایی با ازن، امكان رشد مجدد ميكروارگانيسم ها در پساب تصفيه شده وجود ندارد.
با توجه به توليد ازن در محل مصرف، مشكلات و خطرات احتمالي ناشي از حمل و ذخيره مواد شیمیایی وجود ندارد.
تزريق ازن و واكنشهاي زنجيرهاي پس از آن ميزان اكسيژن محلول(DO) را در پساب تصفیه شده افزايش مي دهد كه فاضلاب ازن دهي شده را از هوادهي مجدد بي نياز مي نمايد. همچنين ميزان اكسيژن محلول جريانهاي ورودي را نيز افزايش مي دهد.

معايب:

گندزدایی با ازن با غلظت پايينتر از غلظت بهینه، اثربخشي چنداني در از بين بردن ويروسها و قارچ ها ندارد.
با توجه به اينكه گندزدایی با ازن روش پيچيدهتري نسبت به كلرزني و استفاده از پرتو فرابنفش است. از اينرو به تجهيزات مدرنتر و روشهاي تماس موثرتري نيازمند است.
به دليل واكنش پذيري بالاي ازن، ضروري است كه از متريالهاي مقاوم در برابر خوردگي نظير استيل در تجهيزات ازوناسيون استفاده شود.
هزينه سرمايه گذاري اوليه در مقايسه با روشهاي كلرزني متداول بالاتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *