جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج های پیش ساخته تصفیه فاضلاب مجموعه های فلزی پیش ساخته ای هستند که از ظرفیت ۱۰ تا ۶۰۰ متر مکعب در روز برای مصارف در اجتماعات کوچک نظیر هتلها، بیمارستانها و کارخانه های مختلف صنعتی طراحی و تولید می شوند.

طراحی و تولید پکیج های پیش ساخته تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی از زمینه های اصلی فعالیت شرکت مهندسی فران ار بدو تأسیس بوده است. این پکیج ها مجموعه کاملی از مخازن مختلف مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب نظیر مخزن هوادهی، ته نشینی، هاضم و تصفیه نهایی را به همراه تجهیزات الکترومکانیکال مربوطه نظیر بلوئر، پمپهای انتقال، پمپ تزریق و دیگر تجهیزات مورد نیاز را در قالب یک سیستم واحد با کنترل مرکزی را شامل می شود. شرکت مهندسی فران با تکیه بر دانش مهندسی تصفیه فاضلاب و تجربه بیش از یک دهه در طراحی و ساخت این پکیج ها، طراحی و تولید این پکیج ها را متناسب با نیاز کارفرمایان محترم در کارخانه تولید و ساخت به انجام می رساند..

چندین روش متفاوت برای تصفیه در پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی وجود دارد که شرکت مهندسی فران توانایی تأمین پکیج تصفیه فاضلاب به روشهای ذیل را مطابق با پکیج تصفیه پسابآخرین استاندارهای بین المللی و منطبق بر استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به شرح ذیل را دارد:

  • هوادهی گسترده لجن فعال (EAAS)
  • بیو راکتور غشایی (MBR)
  • بیو راکتور ناپیوسته متوالی (SBR)
  • بیو راکتور بستر متحرک (MBBR)
  • بیو راکتور بستر ثابت (IFAS)
  • پکیج های هوادهی گسترده عمقی(EAAS)

هوادهی گسترده لجن فعال

روش هوادهی گسترده، فرایند بهینه شده لجن فعال متعارف کاربردی در تصفیه خانه های بزرگ می باشد که در آن به واسطه تأمین اکسیژن کافی محلول توسط هوادهی عمقی، امکان فرایند بیولوژیکی توسط باکتریها فراهم شده و در نتیجه مواد آلی قابل تجزیه بصورت زیستی، از فاضلاب حذف می گردند. در این روش هوای فشرده تولیدی توسط بلوئر و نازل‌های موجود در مخزن، درون فاضلاب حل شده و علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز، موجب اختلاط سیستم و در نتیجه در دسترس قرار گرفتن مواد مغذی برای باکتریهای معلق می‌گردد.

در این روش فاضلاب خام ورودی پس از عبور از آشغالگیر و جداسازی ذرات جامد درشت(در صورت نیاز) وارد مخزن همگن سازی پکیج تصفیه فاضلاب می‌شود. وظیفه مخزن فوق جلوگیری و از بین بردن شوک‌های کمی و کیفی فاضلاب ورودی به سیستم می‌باشد. پس از این مرحله فاضلاب به صورت یکنواخت وارد حوضچه هوادهی شده و به مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت هوادهی می‌گردد. سپس مخلوط فاضلاب به همراه توده باکتریایی تولید شده به مخزن ته نشینی هدایت گردیده و در آن مواد معلق بصورت لجن از کف مخزن جدا می گردند. فاضلاب تصفیه شده و زلال حاصل از ته نشینی از طریق سر ریز به مخزن گندزدایی هدایت گردیده و توسط فرایند کلرزنی، ازن زنی یا تابش اشعه ماورابنفش گندزدایی می گردد.

جهت حفظ توده زنده باکتریایی و جلوگیری از شستشو و حذف این توده از محیط بیولوژیکی، مقداری از لجن ته نشین شده در زلال ساز توسط پمپ به مخزن هوادهی برگشت داده می شود و اضافه آن به مخزن هاضم لجن هدایت می گردد. لجن موجود در هاضم به واسطه زمان ماند طولانی دچار فرایند تجزیه و هضم شده و به ماده‌ای کاملا بی اثر و بی خطر برای محیط زیست تبدیل می‌شود، که حتی می‌توان از آن به عنوان کودی مناسب و بهداشتی جهت باغبانی و کشاورزی استفاده نمود.

پکیج تصفیه فاضلاب هوادهی گسترده عمقی شرکت مهندسی فرایند و انرژی فران جهت تصفیه فاضلاب‌‌های بهداشتی (و در موارد خاص پساب صنعتی) با ظرفیت ۱۰ تا ۶۰۰ متر مکعب در روز طراحی و ساخته می شوند و عملکرد آنها از لحاظ شیمیایی و مکانیکی گارانتی می‌گردد.

بیو راکتور غشایی(MBR)

بيو راكتور غشايي(MBR) نسل جدید پکیج تصفیه فاضلاب می باشد که از يك راكتور بيولوژيكي با توده بیولوژیکی معلق و ممبرانهاي ميكروفيلتراسيون جهت جداسازي مواد جامد و زلال سازی پساب تصفیه شده، تشكيل شده که كاربرد در صنعت تصفيه فاضلاب هر روز رو به گسترش است.

پکیج تصفیه فاضلاب بيوراكتور غشايي، حاصل ترکیب فرایند تصفيه بيولوژيكي و فيلتراسيون غشايي است. در اين فرایند فيلتراسيون غشايي، جايگزين فرآيندهاي ته نشيني، فيلترشني و گندزدايي به كار گرفته شده در روشهاي مرسوم لجن فعال گرديده است. اين سيستمها به طور گسترده مورد آزمايش قرار گرفته اند و در حذف آلاينده هاي آلي و معدني كاملا موثر بوده اند. عمده كاربردهاي آن شامل استفاده مجدد از پساب تصفيه شده(بازچرخانی آب) در ساختمانهاي بزرگ، تصفيه فاضلاب خانگي در جوامع كوچك، تصفيه فاضلاب صنعتي و تصفيه آب و شيرابه ميباشد.

مزایای استفاده از این فرایند در پکیج های تصفیه فاضلاب را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

  • افزایش قابل توجه کیفیت پساب تصفیه شده از نظر ,BOD COD و TSS
  • فضاي اشغالي بسيار كمتر نسبت به ساير فرايندهای مشابه
  • لجن مازاد كمتر نسبت به ساير فرآيندهاي مرسوم و عدم توليد بو
  • بارگذاري الي بيشتر نسبت به راكتورهاي مرسوم
  • قابليت بهره برداري در غلظتهاي بالاتر MLSS نسبت به ساير راكتورها

پکیج MBRبه دليل قابليت بالاي اين سيستم در تصفيه فاضلاب و كيفيت بسيار بالاي پساب خروجي و وجود امکان بازچرخانی آب، در موارد بسياري از اين فرایند استفاده ميشود. از جمله:

  • تصفيه فاضلابهاي شهري (پکیج تصفیه فاضلاب انسانی)
  • تصفيه فاضلابهاي بهداشتی (پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی)
  • تصفيه فاضلابهاي صنعتي از قبيل فاضلابهاي حاوي فلزات سنگين و مواد سمي
  • جداسازي و بازيافت مواد با ارزش از قبيل فلزات گرانبها از فاضلاب برخي واحدهاي توليدي ويژه
  • تصفيه فاضلابهاي نفتي، پالايشگاهي و پتروشيمي
  • تصفيه فاضلابهاي آبكاري و فاضلابهاي حاوي رنگ
  • تصفيه فاضلاب كارخانه هاي فولاد و ذوب آهن
  • بازيابي و استفاده مجدد از پساب در كشاورزي و صنعت و حتي قابليت توليد آب با كيفيتي در حد شرب

بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

پکیج تصفیه فاضلابپکیج تصفیه فاضلاب SBR شرکت فران براساس فرایند لجن فعال طراحی و ساخته می شوند. در این پکیج ها مخزن هوادهی، ته نشینی و لجن خروجی جهت کاهش سطح مورد نیاز نصب پکیج، ترکیب می شوند. فرایند گسسته مهمترین نقطه تمایز، پکیج تصفیه فاضلاب SBR با پکیجهای هوادهی گسترده است. در این فرایند، حجم مشخصی از فاضلاب(Batch) به راکتور هوازی لجن وارد شده و برای مدت زمان مشخصی عملیات هوادهی به روی آن انجام می شود. میکروارگانیزم های هوازی موجود در لجن فعال با مصرف اکسیژن، ترکیبات آلی موجود در فاضلاب را شکسته و اصطلاحاً آن را هضم می کنند. پس از طی زمان هوادهی، عملیات هوادهی در راکتور متوقف شده و حجم مخزن برای ته نشینی برای مدت زمان معینی با خاموش شدن هواده، آرام می گیرد. پس از ته نشینی لجن فعال، پساب تصفیه شده در بخش بالایی راکتور تخلیه می شود و لجن فعال برای تصفیه بیولوژیکی batch بعدی در مخزن باقی می ماند. پساب تصفیه شده به مرحله گند زدایی هدایت شده و پس از به محیط زیست یا شبکه جمع آوری هدایت می شود.

کنترل فرایند تصفیه بیولوژیکی و ابزار دقیق های کنترلی مورد نیاز در پکیجهای تصفیه فاضلاب SBR نسبت به دیگر فرایندهای بیولوژیکی، دشوارتر و پیچیده تر است. تنظیم دقیق توالی فرایندهای هوادهی و زلال سازی و کنترل میزان لجن و حجم هوادهی مورد نیاز، از دشواریهای طراحی و کنترل پکیج های SBR است. ولی مزایای آن سبب شده است که در تصفیه پساب و فاضلاب صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرید.

  • اشغال سطح کم
  • انعطاف بالای کنترل فرایند بیولوژیکی
  • قابلیت بالا در تصفیه فاضلاب و کاهش BOD و COD
  • نیاز کمتر به فعالیتهای اپراتوری
  • عدم امکان شستشوی لجن فعال از مخزن
  • کنترل بهتر باکتری فیلامنتوس(filamentous) و مشکلات ته نشینی

شرکت فران توانایی طراحی و ساخت این نوع پکیج ها را به صورت تمام اتوماتیک و با احجام بسیار کوچک برای اجتماعات کوچک مانند سکوهای نفتی و گازی و مجتمع های صنعتی دارد.

بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

راکتور بستر متحرک با هدف افزایش کارایی فرایند هوادهی ابداع گردیده است. در این روش با استفاده از پرکنهای(Packing) ویژه سطح هوادهی به شدت افزایش مییابد. سیستم هوادهی عمقی به کمک توزیع کننده های هوا موجب چرخش و حرکت پرکنها و ایجاد آشفتگی در مخزن هوادهی پکیج تصفیه فاضلاب میشود. وجود آشفتگی در مخزن هوادهی راندمان هوادهی و مقاومت در برابر شوکهای آلی و هیذرولیکی را افزایش میدهد. این روش نیز به دلیل تغییرات اندک نسبت به سیستم هوادهی جهت افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه فاضلاب موجود کاربرد دارد.

پکیج‌های تصفیه فاضلاب شرکت مهندسی فران با استفاده از راکتور بستر متحرک دارای مزایای زیر است:

  • افزایش راندمان هوادهی و در نتیجه آن کاهش هزینه های عملیاتی
  • کاهش حجم سیستم تصفیه فاضلاب
  • امکان افزایش ظرفیت سیستم تصفیه و کاهش استفاده از مواد اولیه، در نتیجه آن کاهش سرمایه گذاری اولیه
  • افزایش راندمان حذف نیتروژن بدون افزایش زمان ماند هیدرولیکی

بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)

راکتور بستر ثابت با هدف ترکیب مزایای روشهای بستر ثابت(Fixed Film) و لجن فعال در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته است. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با راندمان بالای تصفیه و انعطاف پذیری بالا سالها است که در پکیج های تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‎گیرد. از طرف دیگر فرایند بستر ثابت، پایداری و مقاومت بالایی را در مقابل شوکهای آلی و هیدرولیکی قاضلاب از خود نشان داده است. لذا بهره‎گیری از پر کننده‎های بستر ثابت در فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال، مزایای استفاده از دو فرایند را بطور همزمان به دنبال دارد. نتایج کارکرد این سیستم نیز نشان می‎دهد که استفاده از این فرایند افزایش راندمان تصفیه فاضلاب را به دنبال دارد. به همین دلیل استفاده از سیستم IFAS معمولاً به عنوان یکی از گزینه‎های افزایش ظرفیت تصفیه‎خانه‎های فاضلاب بدون توسعه فیزیکی مطرح می‎شود.

پکیج تصفیه فاضلاب IFAS فران بسیار مناسب برای COD های متعادل و مقدار کم ذرات جامد معلق و روغن مناسب است.

دیسک بیولوژیکی گردان(RBC)

روش دیگر مورد استفاده به صورت پکیج های پیش ساخته تصفیه فاضلاب استفاده از سیستم رشد چسبیده می باشد، که در این روش میکرو ارگانیسم های موجود در فاضلاب با تشکیل لایه ای ژلاتینی شکل بر روی یک پایه جامد نظیر پرکننده های سنگی یا پلاستیکی موجود در صافی چکنده و یا دیسک های گردان در پکیج‌های RBC مواد مغذی درون فاضلاب را مصرف می نمایند.در این روش اکسیژن هوا با مکانیسم نفوذ به لایه ژلاتینی نفوذ نموده و باکتریها با مصرف مواد مغذی و نمکها، رشد نموده ودر نتیجه ضخامت لایه ژلاتینی مرتبا افزایش می یابد تا جایی که اکسیژن کافی به لایه های میانی نمی رسد. لایه های میانی با کمبود اکسیژن مواجه شده و بی هوازی می گردد. نتیجه شرایط بی هوازی، سست شدن لایه و جدایی آن از سطح به واسطه تنش برشی ناشی از جریان سیال می باشد. لجن جدا شده به همراه فاضلاب خروجی از این بخش به واحد ته نشینی هدایت شده و از فاضلاب جدا می گردد.

از مزایای پکیج تصفیه فاضلاب رشد چسبیده (RBC) نسبت به پکیج هوادهی گسترده می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • کاهش مصرف انرژی
  • آلودگی صوتی کمتر به دلیل عدم استفاده از بلوئر
  • قابلیت مقاومت در برابر بروز شوک های کمی و کیفی در فاضلاب ورودی

مزایای پکیجهای تصفیه فاضلاب RBC ساخت شرکت مهندسی فرایند و انرژی فران عبارتند از:

  • مصرف حداقل انرژی
  • عدم گرفتگی و از کارافتادگی سیستم
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی ( قابلیت تولید از جنس کامپوزیت)

گفتنی است که امروزه به دلیل پیچیدگیهای راهبری و وجود قسمتهای متحرک در این روش تصفیه، استفاده از این تکنولوژی در اروپا و آمریکا بسیار محدود شده است،

 

جهت کسب هرگونه اطلاع و سوال در مورد هزینه راه اندازی و قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و نیمه صنعتی و بهداشتی، میزان تولید و نحوه عملکرد و کاربرد آن در صنعت مربوط به حرفه خود با شماره ۸۸۸۸۸۹۳۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *