جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

نگهداری خارج سرویس ممبران

نگهداری خارج سرویس ممبران

نگهداری ممبرانهای اسمز معکوس در شرایط خارج از سرویس و خارج از pressure vessel نیازمند رعایت دستورالعمل های دقیق به منظور جلوگیری از آسیب به ممبران است.

 

در واحدهای آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس امکان دارد كه ممبرانهای اسمز معکوس يا تمام واحد تصفيه آب از سرويس خارج شوند. از طرف دیگر غالباً يك واحد تصفيه آب داراي واحدهاي اسمز معکوس مازاد است و نيازي نيست كه تمام train های اسمز معکوس در يك زمان با هم در سرويس باشند. از اینرو نگهداری ممبران های اسمز معکوس در حالت توقف در داخل pressure vessel یا خارج از آن با هدف محافظت مناسب از ممبران ها در واحدهای شیرین سازی آبهای شور ضروری است.

در صورتی كه ممبرانهای اسمز معکوس بيش از يك روز مورد استفاده قرار نگيرند و آب به صورت راکد در آنها باقی بماند. فعاليت بيولوژيكي میکروارگانسم ها به تدریج آغاز و شدت پیدا می کند. در صورت استمرار وضعیت فوق گرفتگي بيولوژيكي موجب آسیب به غشاء خواهد شد. به منظور کاهش فعالیت میکروارگانیسم ها و اطمینان از شرایط نگهداری ممبران ها در حالت توقف، ضروری است که در صورت وجود احتمال گرفتگي يا تشكيل رسوب در ممبران ها، قبل از اينكه سيستم از سرويس خارج شود، ممبران ها به طور کامل تميز شوند.

توجه: انجام عملیات فلاشینگ اتوماتیک با آب permeate آب شیرین، کن بعد از هر بار خاموش شدن پمپم فشار قوی برای جلوگیری از آسیب به ممبران ضروری است. 

براي شستشو و نگهداری ممبران های اسمز معکوس كه از سرويس خارج شده اند و در داخل pressure vessel ها قرار دارند، بايد يك محلول بيواستاتيكي يا بايوسايدي مورد استفاده قرار گيرد. اين محلول مي‌تواند يك عامل احياء كننده نظير بي سولفيت سديم باشد. محلول مي‌تواند يك پايدار كننده(تثبيت كننده) نظير فرمالدئيد يا گليتار الدئيد باشد. گاهي اوقات نیز ترکیبات خيس كننده با غلظت زياد همراه با بايوسايد مورد استفاده قرار مي گيرند تا از تراكم كلُني هاي باكتري جلوگيري كنند.

برای نگهداری ممبرانهای اسمز معکوس در شرایط خارج از pressure vessel حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از خروج ممبران از pressure vessel انجام عملیات فلاشینگ با دستورالعمل صحیح ضروری است.
  • محلول نگهداری و محافظ ممبران را براساس غلظت مشخص سدیم متا بی سولفیت غذایی(Food grade SMBS) و پلی پروپیلن گلایکول(propylene glycol) با غلظت مشخص و با استفاده از permeate آب شیرین کن براساس توصیه های تولید کننده ممبران فیلمتک(Filmtec) یا سایر تولید کنندگان آماده کنید.
  • برای تماس با ممبران حتما از دستکشهای لاستیکی استفاده کنید.
  • ممبران را حداقل یک ساعت در محلول تهیه شده به شکل عمودی غوطه ور کنید.
  • پس از سپری شدن حداقل یکساعت، ممبران را از محلول خارج کرده و آن را در کیسه پلاستیکی قابل رویت با قابلیت عدم نفوذ هوا بسته بندی کنید.( لازم نیست که داخل کیسه را از محلول محافظ پر کنید. رطوبت داخل کیسه برای محافظت از ممبران کافی است.)
  • کیسه حاوی ممبران را در شرایط نگهداری استاندارد که توسط تولید کنندگان ممبران اعلام شده، نگهداری کنید.
  • بازرسی چشمی از ممبران در زمان نگهداری و اندازه گیری PH محلول محافظ هر سه ماه یکبار ضروری است. مراقب باشید که PH محلول محافظ به هیچ وجه به کمتر از ۳ کاهش پیدا نکند.( در صورت کاهش PH از سه یا مشاهده رشد بیولوژیکی، عملیات نگهداری را مجدد تکرار کنید.)

 

ساير عوامل احيا كننده قوی كه براي نگهداری غشاء مورد استفاده قرار مي گيرند با اجزاي سيستم اسمز معکوس سازگاري ندارند. در مدت زمان طولاني بر اثر تماس محلول احيا كننده قوي، بر روي جوشهاي استیل داپلکس، حفره ايجاد مي‌شود. اين عملیات منجر به کاهش كيفيت جوشهای فلزی می شود..

با توجه به اهمیت انتخاب ماده نگهدارنده و ماده شوینده جهت نگهداری ممبران ها اکیداً توصیه می شود در این زمینه از مشاوره افراد متخصص و کار آزموده استفاده شود.

شرکت مهندسی فران با بهره گیری از پرسنل متخصص و کارآزموده بهره برداری و مشاوره فنی واحدهای اسمز معکوس را در ظرفیت های مختلف انجام می دهد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *