جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

سیستم بازیافت و برگشت کندانس

سیستم بازیافت و برگشت کندانس

سیستم بازیافت و برگشت کندانس در خطوط بخار به منظور برگشت کندانس به بویلر و کاهش هزینه های عملیاتی، نگهداری و مصرف انرژی به کار می رود.

سیستم بازیافت و برگشت کندانس بخار(Condense Recovery system) در واحدهای صنعتی یکی از ملزومات اصلی خطوط بخار برای حفظ کیفیت مناسب بخار، کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف آب فوق خالص است. شرکت مهندسی فران با همکاری سازندگان معتبر پمپهای برگشت بخار(condense recovery pump) خدمات مربوط به طراحی، ساخت و نصب پکیج های بازیافت بخار و برگشت کندانس را در ظرفیت های مختلف ارائه می نماید.

با توجه به اینکه آب مورد استفاده از بویلر فوق خالص است و تقریبا هیچ یونی در آن باقی نمانده است، بازگرداندن هر چه بیشتر آب کندانس به مدار بخار سبب کاهش جرم گذاری بویلر و پیرو آن کاهش تکرار تخلیه بویلر و شستشو و جرم گیری آن خواهد شد. همزمان با توجه به کاهش یونهای محلول در آب مورد استفاده از بویلر و کاهش شدید رسوب گذاری در لوله ها و بدنه بویلر، کاهش نرخ انتقال حرارت که به طور معمول در طول عملکرد بین تعمیرات دوره ای بویلر به دلیل رسوب گذاری جداره ها رخ می دهد تقریبا از بین می رود.

سیستم بازیافت و برگشت کندانس

در حال حاضر تمامی کشورهای صنعتی و پیشرفته در راستای حفاظت از محیط زیست با کمک گیری از بهینه سازی اقتصادی سیستم های صنعتی که در نهایت به کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده ها منتج می شود، گام بر می دارند. از این دید آب کندانس ارزش بسیار بالایی از لحاظ افزایش کارایی و بازدهی سیستم های بخار ایفا می کند. با بازگرداندن مقدار زیادی از آب کندانس به سیستم بخار، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های مصرف انرژی و کاهش تکرر تعمیرات سیستم بخار حاصل می شود. حتی بازگرداندن مقدار کمی کندانس از تله های بخار، در دراز مدت صرفه جویی قابل توجهی را سبب می شود. باز گرداندن آب کندانس از مبدل حرارتی و تجهیزات فرایندی سیستم نه تنها باعث افزایش بازدهی می شود بلکه شرایط عملیاتی بسیار متعادل تری ایجاد کرده و به افزایش طول عمر کاری سیستم کمک شایانی می نماید.

بازیابی بهینه آب کندانس از موارد زیر جلوگیری می کند:

  • نوسانات دمایی در سیستم بخار
  • مشکلات در کیفیت بخار تولیدی سیستم و محصول هدف فرایندی
  • خوردگی بیش از حد سطوح حرارتی
  • ضربه قوچ
  • کارکرد پر سر و صدای سیستم
  • آسیب دیدگی تجهیزات

چگونه سیستم بازیابی آب کندانس سبب کاهش هزینه می گردد:

بازگرداندن آب کندانس به بویلر به دلیل کاهش هزینه های مربوط به سختی گیری و تصفیه آب ورودی و حرارت مورد نیاز مصرفی برای آب ورودی تازه make-up که بویلر نیاز دارد به طرز چشمگیری در هزینه ها صرفه جویی ایجاد می کند.

  • هزینه پایین تر مصرف آب make-up: هنگامی که آب کندانس از تله بخار خارج می شود همچنان در حدود ۲۵% انرژی حرارتی اولیه را درون خود حفظ کرده است. اگر از آب کندانس برگشت استفاده نشود بویلر می بایست این میزان انرژی را مجددا صرف آب تازه و سرد ورودی make-up نماید.
  • هزینه پایینتر مواد شیمیایی: با کاهش آب make-up مورد نیاز ورودی به بویلر واضح است که مقدار مواد شیمیایی مورد نیاز برای سختی گیری و تصفیه آب تازه ورودی کاهش می یابد.
  • هزینه پایینتر مصرف آب: آب بویلر توسط واحدهای تصفیه آب نظیر دستگاه تصفیه آب صنعتی، رزینهای تبادل یونی و غیره تأمین می شود. با کاهش مصزف آب make-up هزینه های تصفیه آب کاهش پیدا می کند.

سیستم باز – بازیابی آب کندانس

این سیستم با افزایش فشار آب کندانس داغ و بدون ایجاد پدیده کاویتاسیون یا مشکلات ناشی از نشت بندها، بیشترین میزان بازیابی انرژی را ایجاد می نماید.

دیاگرام پمپ های مکانیکی یکپارچه شده با تله بخار

پمپ – تله های خودکار (پمپ های مکانیکی یکپارچه شده با تله بخار)

انواع پمپ در بازه های عملکردی گوناگون برای نیل به هدف بازیابی آب کندانس تقریبا برای تمام شرایط کارکردی از نظر دمای کنترل شده فرایند مورد بررسی، طراحی و ساخته می شوند. پمپ-تله های خودکار به طور معمول تخلیه آب کندانس یک تجهیز حرارتی- فرایندی خاص مانند مبدل حرارتی( که عموما مجهز به یک منیفولد جمع آوری آب کندانس در زیر آن می باشد) را بر عهده دارند. با توجه به اینکه مخزن جمع آوری آب کندانس در این سیستم اتمسفریک نمی باشد، این سیستم با نام مدار بسته در صنعت بخار شناخته می شود.

پمپ های مکانیکی یکپارچه شده با تله بخار

تجهیز مورد نظر در این نوع از سیستم به طور دائم و تحت تمامی شرایط عملیاتی از آب کندانس تخلیه شده و به این جهت مشکلاتی نظیر گرفتگی یا پس روی و نوسان جریان در آن رخ نخواهد داد. آب کندانس جمع آوری شده به بویلر بازگردانده می شود. این نوع سیستم می بایست برای بازیابی کندانس تجهیزاتی مورد استفاده قرار گیرد که شرایط فشاری-دمایی آن گونه ای از stall را پدید می آورد که فشار تجهیز فشار کافی برای خارج نمودن آب کندانس از آن نمی باشد.

شرکت مهندسی فران خدمات مربوط به مهندسی و ساخت انواع پکیج های سیستم باز یا بسته را برای پکیجای بازیافت و برگشت کندانس بخار را مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا و بهره گیری از تجهیزات اروپایی ارائه می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *