جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

روش نصب ممبران

روش نصب ممبران اسمز معکوس در Pressure vessel

روش نصب ممبران صنعتی وابسته به سایز و نوع ممبران است. نصب ممبران اسمز معکوس یا جایگذاری ممبران در Pressure vessel نیازمند تخصص در این زمینه است. آماده سازی اولیه، نحوه جایگذاری ممبران، اتصال ممبرانها به یکدیگر، بستن کَپ های انتهایی هر vessel و راه اندازی از مراحل اصلی نصب ممبران می باشد. آگاهی کامل اصول نصب بر اساس دستورالعملهای سازندگان ممبران و vessel شرط لازم  و اجرای صحیح این اصول شرط کافی برای راه اندازی اصولی ممبران تحت فشار است.

 

نصب ممبران اسمز معکوس

 

نصب ممبران در آب شیرین کن های صنعتی، نیازمند پرسنل کارآزموده و مجهز به تجهیزات مورد نیاز نصب است. کفش ایمنی، عینک ایمنی، دستکش لاستیکی، روان کننده های سیلیکون(ترجیحاً DOW Corning / Molykote 111)، گلیسیرین، ابزارآلات شامل آچار آلن، لوازم مناسب برای شستشوی Pressure vessel شامل آب با فشار مناسب، اسفنج با میله بلند برای شستشوی تمامی سطح داخل Pressure vessel پیش نیازهایی هستند که قبل از نصب ممبران باید آماده سازی شوند..

 

مراحل نصب ممبران اسمز معکوس

پیش از نصب ممبران، کَپ های انتهای Pressure vessel در دو طرف را جدا نمایید. به وسیله آب پر فشار تمامی گرد و غبار داخل vessel را شستشو دهید. سپس با کمک توده الیافی یا اسفنجی، با محلول ۵۰ درصد آب شرب و گلیسیرین سطح داخلی استوانه vessel را شستشو و روغن کاری نمایید. پس از حصول اطمینان از عاری شدن سطح داخلی vessel از هرگونه آلودگی و گرد و غبار نسبت به انجام مراحل زیر اقدام نمایید.

 

رینگ نگهدارنده نصب ممبران اسمز
رینگ نگهدارنده ممبران در بخش concentrate

۱- نصب Thrust ring در بخش انتهایی خروجی شورابه: قبل از هر چیز رینگ نگهدارنده بخش انتهای vessel در خروجی شورابه را نصب نمایید. این رینگ با نامهای Thrust ring یا retaining ring شناخته می شود. روش نصب ممکن است در Vessel های شرکتهای سازنده مختلف کمی متفاوت باشد.

هشدار: عدم نصب یا نصب ناصحیح این رینگ، خطر آسیب به ممبران را در پی دارد.

 

۲- نام گذاری و ثبت طرح جایگذاری ممبرانها: تمامی vessel ها را نام گذاری نموده و ترتیب جایگذاری ممبرانها با سریال درج شده روی هر یک از ممبرانها را در vessel مربوطه به دقت ثبت و نگهداری کنید.

توجه: سابقه کارکرد ممبران و محل قرار گیری آن در vessel برای برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری واحد آب شیرین کن بسیار حایز اهمیت است.

 

۳- جایگذاری ممبران در vessel: ممبران اول را از محل ورودی آب به vessel در جهت مشخص شده مربوط به حرکت جریان ممبران وارد vessel نمایید. ممبران را تا نیمه وارد vessel نمایید و نسبت به نصب inter connector یا رابط بین دو ممبران اقدام نمایید. ارینگ مربوط به رابط را به کمک روان کننده سیلیکونی مجاز مورد تأیید شرکت سازنده، روغنکاری نمایید و در داخل لوله مرکزی ممبران اول وارد و محکم نمایید. انتهای دیگر رابط را نیز برای ورود به ممبران دوم روغنکاری نمایید.(در صورت در دسترس نبودن روان کننده سیلیکونی، امکان استفاده از گلیسیرین وجود دارد ولی حتی المقدور توصیه نمیشود.) ممبران دوم را به صورت افقی و هم مرکز با ممبران اول به رابط میان دو ممبران متصل کنید و دو ممبران اول و دوم را به صورت افقی و هم مرکز به آرامی و به صورت یکپارچه به داخل vessel داخل نمایید تا جایی که نیمی از ممبران دوم به داخل Vessel وارد شود. این عملیات را برای تمامی ممبرانهای vessel تا ممبران انتهایی ادامه دهید.

توجه: نصب ممبرانهای نسل جدید نیازمند به inter connector یا رابط نمی باشد. این ممبرانها به نام (iLEC™ (Interlocking Endcap شناخته می شوند. برای اتصال این نوع ممبرانها مطابق دستور العمل شرکت سازنده عمل کنید.

 

۴- نصب end cap  در دو سر ابتدا و انتهای vessel: پس از ورود نیمی از آخرین ممبران به vessel، نوبت به نصب کَپ های انتهایی هر vessel می رسد. ابتدا نسبت به نصب مجموعه مربوط به آب بندی در بخش خروج شورابه Vessel اقدام کنید.

اجزای هر pressure vessel در نصب ممبران
اجزا و قطعات pressure vessel در هنگام نصب ممبران

تمامی اجزای مربوط به sealing انتهایی vessel را با دقت نصب نمایید. قیف انتهایی نگهدارنده، اورینگ و رابط انتهایی را به همراه end cap با دقت نصب نمایید. برای اتصال ممبران مجاور بخش خروجی شورابه، مجموعه ممبرانها را تا انتها به vessel وارد کنید که رابط مربوط به end cap انتهایی به ممبران آخر متصل شود. جهت حصول اطمینان از نصب صحیح رابط انتهایی، ممبران آخر را به کمک قیف نگهدارنده بچرخانید. پس از نصب کامل end cap نهایی، عملیات مشابه را برای کَپ مربوط به محل ورود آب ورودی در vessel انجام دهید. ابتدا اورینگ و سپس رابط متصل شونده به کَپ انتهایی را نصب نموده، سپس به عنوان مرحله آخر end cap محل ورود آب به vessel را نصب و در محل خود محکم نمایید.

معمولا به دلیل صعوبت نصب end cap ابتدایی در مرحله آخر نصب، از ابزاری برای هل دادن ممبرانها به داخل Vessel استفاده می شود. استفاده از این ابزار صرفا برای داخل نمودن ممبرانها در مراحل انتهایی نصب یعنی در ۲۰ یا ۳۰ سانتیمتر انتهایی ممبران با استفاده از فشار پیچ و مهره آن می باشد. استفاده از این ابزار به دلیل خطر آسیب به ممبران نیازمند تجربه و دقت کافی در زمان نصب است.

 

 

شیم گذاری(Shimming Elements)

در بسیاری مواقع جهت جلوگیری از حرکت طولی ممبرانها در vessel خصوصاً در زمانهای استارت و shut down آب شیرین کن از شیم گذاری استفاده می شود. حرکت طولی ممبرانها در زمانهای راه اندازی و خارج شدن سیستم از حالت بهره برداری علاوه بر بالا بردن ریسک پارگی اورینگها احتمال آسیب به ممبرانها را نیز به دنبال دارد. شیمها واشرها یا رینگهای پلاستیکی هستند که فقط در بخش اتصال کَپ ابندایی هر vessel به کار می روند. ضخامت هر شیم معمولا ۵ میلیمتر بوده و بعضاً با توجه به نوع vessel یک تا سه عدد مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد و نوع شیم مورد نیاز به شرایط نصب و pressure vessel مورد استفاده بستگی دارد.

 

شرکت مهندسی فران با بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی واحدهای آب شیرین کن صنعتی، آماده ارائه خدمات مهندسی و مشاوره در زمینه آب شیرین کن های اسمز معکوس است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *