جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

88888938 021

برای مشاوره تماس بگیرید

تصفیه نهایی آب شرب

تصفیه نهایی آب

تصفیه نهایی آب شرب با هدف مناسب سازی کیفیت و آنالیز شیمیایی آب به منظور آشامیدن انجام می شود. متعادل سازی یونهای ضروری برای بدن انسان از اهداف تصفیه نهایی آب شرب است.

تصفیه نهایی آب شرب به منظور متعادل سازی یونهای موجود در آب انجام می شود. تصفیه نهایی آب در مورد آب تولیدی در آب شیرین کن های اسمز معکوس بسیار حایز اهمیت است. آب یکی از منابع اصلی تأمین مواد معدنی بدن انسان به شمار می رود. یونهای کلسیم، منیزیم، آهن و …. موجود در آب، بخشی از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان را تأمین می کنند. حذف بیش از اندازه این عناصر در ممبران های اسمز معکوس، ضرورت تصفیه نهایی آب را برای مصارف شرب مشخص می کند..

آب شرب تولید شده توسط غشاهای اسمز معکوس(Permeate) به دلیل حذف بیشتر یونهای دو ظرفیتی نسبت به تک ظرفیتی، دچار عدم تعادل میان یونهای کلسیم، منیزیم و بیکربنات در مقایسه با سدیم و کلراید میشود و در نتیجه پایداری مورد نیاز در نوع و غلظت یونها را ندارد. یکی از راه حلهای رایج که جهت ثبات و تعادل یونها در آب تولیدی توسط سیستم اسمز معکوس اتخاذ شده است، تزریق دی اکسید کربن و آب آهک به آب است. تزریق این مواد شیمیایی به آب تولیدی(Permeate) در هر دو گذر(pass) سیستم اسمز معکوس، قبل از مخازن ذخیره آب تولیدی نهایی انجام میشود.

تصفیه نهایی آب شرب، تنظیم PH آب آشامیدنی به منظور شرب را نیز شامل می شود. PH خروجی آب شیرین در دستگاه های اسمز معکوس معمولا اسیدی است که تنظیم PH برای آشامیدن اجتناب ناپذیر است.محدوده PH مناسب برای آب شرب بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ است. ولی مناسب ترین PH آب آشامیدنی، آب با PH کمی قلیایی(PH=8) است. در تصفیه نهایی آب شرب جهت تنظیم PH آب تولیدی توسط سیستم اسمز معکوس روشهای مختلفی به کار برده می شود. روشهای ذیل پر کاربردترین این روشها در تصفیه آب صنعتی هستند:

  •  تزریق دی اکسید کربن همزمان با عبور آب شرب از بستر دولومیت
  •  تزریق همزمان آب آهک و دی اکسیدکربن به آب شرب
  •  تزریق ماده شیمیایی کلراید کلسیم و بی کربناب سدیم به آب شرب توسط پکیج تزریق ماده شیمیایی

کاربرد هر یک از روشهای یاد شده بنابر مشخصات، محل و فضای اختصاص داده شده متفاوت است.

مقایسه فرایندهای تصفیه نهایی آب شرب

فرایندهای مختلف تصفیه نهایی به منظور تنظیم PH و برقراری تعادل یونی آب، هر یک با توجه به مزایا و معایبی که نسبت به یکدیگر دارند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

عبور آب از بستر دولومیت و افزودن دی اکسید کربن در تأسیسات بزرگ نمک زدایی مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند به دلیل استفاده از دولومیت سرمایه گذاری بالایی را طلب می کند ولی از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار بوده و هزینه های نگهداری آن پایین است. این روش برای تأسیسات آب شیرین کد اسمز معکوس و آب شیرین کن های حرارتی کاربرد دارد.

فرایند تزریق همزمان آب آهک و دی اکسید کربن به دلیل حذف دولومیت و تجهیزات مرتبط با توزین و بکارگیری دولومیت از هزینه سرمایه گذاری اولیه پایینتری نسبت به استفاده از دولومیت برخوردار است. ولی همچنان برای آب شیرین کن های نسبتاً بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب این روش افزایش کدورت آب تصفیه شده در صورت عدم کنترل دقیق فرایند و کیفیت آب آهک است.

 

تزریق مواد شیمیایی به منظور تنظیم PH و افزایش یونهای دو ظرفیتی، خصوصاً کلسیم یکی دیگر از فرایندهای تصفیه نهایی آب شرب است. این فرایند هزینه سرمایه گذاری اولیه پایین ولی هزینه های بهره برداری بالاتری نسبت به دو فرایند پیشین دارد. تأمین مواد شیمیایی مناسب برای مقاصد آشامیدن مهمترین دلیل افزایش هزینه های بهره برداری است. این فرایند به دلیل پایین بودن حجم سرمایه گذاری اولیه  و فضای اشغالی کم، برای آب شیرین کن های با ظرفیت پایین مناسب است. کلراید کلسیم، بیکربنات سدیم و کاستیک از ممهمترین مواد شیمیایی مورد استفاده در این فرایند هستند.

شرک مهندسی فران طراح و سازنده پکیجهای پیش ساخته املاح زنی مجدد و خنثی سازی برای آب تولیدی از آب شیرین کن های صنعتی می باشد. تنظیم دقیق PH به همراه کنترل میزان املاح محلول با هدف حصول حداکثر کیفیت آب شرب مطابق با استاندارد سازمان بهداشت جهانی در ظرفیت های مختلف، به سهولت توسط سیستم های تصفیه نهایی شرکت فران قابل دستیابی است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *